GroenLinks en D66 willen dat het mogelijk blijft voor bewoners om op gemeentelijke daken in de stad duurzame energie op te wekken. Recent liet het college weten alle gemeentelijke daken te willen gebruiken voor haar eigen doelstelling om in 2025 20% van de daken met zonnepanelen te bedekken. De partijen zijn erg blij met deze ambities, maar ook teleurgesteld dat de gemeente geen daken meer beschikbaar stelt voor buurtstroomprojecten en stellen hierover vragen.

GroenLinks raadslid Rachel Heijne: “De overstap naar schone energie kunnen we alleen samen met Utrechtse bewoners en ondernemers maken. Buurtstroomprojecten zijn een belangrijke manier om bewoners zonder eigen dak te betrekken én te laten profiteren. Er is veel animo uit de stad om deel te nemen, maar er starten nu te weinig projecten door een tekort aan beschikbare daken.”

De partijen willen weten of het college het met hen eens is dat buurtstroomprojecten waardevol zijn en het voor de doelstellingen niet uitmaakt welke partij de zonnepanelen op de daken legt. Daarnaast vragen de partijen of het college mogelijkheden ziet om buurtstroomprojecten te ondersteunen in hun zoektocht naar daken van commerciële partijen of zonnevelden.

Iedereen kan meedoen

Om het meedoen aan buurtstroomprojecten toegankelijker maken voor mensen met een kleine portemonnee, deed Heijne vorig jaar een voorstel om hier meer duurzaamheidsleningen voor te verstrekken. Dit voorstel haalde een meerderheid in de raad.