De gemeente gaat onderzoeken hoe er meer leningen van het Utrechts Energiefonds verstrekt kunnen worden aan bewonerscoöperaties. Een voorstel van GroenLinks hierover haalde donderdag een meerderheid in de Utrechtse gemeenteraad. Met deze maatregel wil de partij financiële drempels om deel te nemen aan bewonerscoöperaties zoals buurtstroomprojecten wegnemen.

Het Utrechtse Energiefonds biedt leningen aan initiatieven voor duurzame energieprojecten tegen een maatschappelijk rentetarief. Ook bewonerscoöperaties kunnen er een beroep doen. Hier is in de praktijk nog maar één keer gebruik van gemaakt. Zonde, vindt GroenLinks raadslid Rachel Heijne: “GroenLinks vindt het belangrijk dat ook mensen met een kleine portemonnee mee kunnen doen met duurzaamheidsinitiatieven. Juist omdat deze projecten bewoners vaak direct geld opleveren en besparen. Een mooi voorbeeld is een bewonerscoöperatie in Groningen waar leden met flinke korting zonnepanelen kunnen aanschaffen en hiermee besparen op hun energierekening.”

Om In Utrecht meer leningen te kunnen verstrekken, wordt onder andere gekeken naar de voorwaarden van de lening van het Utrechts Energiefonds. Daarnaast gaat de gemeente de mogelijkheid actief onder de aandacht brengen van bewonerscoöperaties.