Ook vier jaar geleden was het in Utrecht een spannende strijd tussen GroenLinks en D66. Toen werd GroenLinks de grootste partij. “Dat kan van groot belang zijn”, legt Kleinrensink uit. “Als grootste partij kan je namelijk bepalen met wie je de onderhandelingen ingaat. Daarmee kan je de koers van het beleid bepalen. Daarom is het zo belangrijk dat een sociale, linkse partij hier in Utrecht de grootste wordt. Heel simpel gezegd is de keuze: linksom met GroenLinks, of rechtsom met D66. Want terwijl wij linkse, progressieve partijen zullen uitnodigen om samen te kijken of we een coalitie kunnen vormen, vraagt D66 waarschijnlijk aan de VVD om aan te schuiven. Het maakt dus nogal een verschil wat je stemt. ” Na GroenLinks en D66 gaan de meeste stemmen volgens de peiling van I&O naar de VVD (ruim 12%) en de PvdD (ruim 9%).

Betaalbaar, eerlijk en duurzaam

Dat de strijd nog niet gestreden is, blijkt wel uit het grote aantal mensen dat volgens de onderzoekers nog twijfelt over hun stem. Kleinrensink: “Er is dan ook veel te kiezen. Een stem op GroenLinks betekent een stem op betaalbaar wonen, eerlijke kansen en een duurzame stad. Die zaken hebben voor ons de hoogste prioriteit de komende jaren. Betaalbaar wonen betekent dat we tienduizenden woningen gaan bouwen in de stad, dichtbij voorzieningen. Minimaal 40% procent van die woningen moet sociale huur zijn en nog eens 40% middenhuur en goedkope koopwoningen. Dat zet tenminste zoden aan de dijk. Ook willen dat iedereen zich thuis voelt in de stad en een eerlijke kans heeft op een huis, een baan en goed onderwijs. We helpen mensen die door het ijs dreigen te zakken. En we pakken de klimaatcrisis aan en zorgen voor meer groen in en om de stad.” De komende anderhalve week gaat het erom spannen. Voor Kleinrensink is de ambitie duidelijk: “De grootste blijven, zodat we de komende jaren het sociale en groene beleid weer een stuk verder kunnen brengen.”