GroenLinks pleit al jaren voor een centraal aanmeldbeleid voor basisscholen om ervoor te zorgen dat alle kinderen een eerlijke kans krijgen op een plekje op een school in hun buurt. Recent bleek uit onderzoek dat dit in Utrecht nog niet goed gaat. Veel Utrechtse basisscholen bleken schaduwlijsten te gebruiken om kinderen jonger dan drie jaar alvast te aan te melden, waardoor andere ouders geen keus meer hadden.

Kleinrensink: “De resultaten van dit onderzoek waren schokkend. Het is dankzij de volhardende inzet van de PvdA dat het onderzoek er kwam en dat we nu verder dan ooit zijn richting een eerlijk aanmeldbeleid. Tegelijkertijd zien we dat dat onderwijswethouder Klein na het onderzoek heel voortvarend aan de slag is gegaan om samen met schoolbesturen te werken aan een eerlijk aanmeldbeleid.”

Aankomende maand stuurt wethouder Klein haar plan naar de gemeenteraad. De voorstellen van de PvdA en de andere wensen vanuit de raad neemt ze hierin mee. Kleinrensink: “Het plan van de PvdA past inhoudelijk bij de ideeën van GroenLinks, maar komt op een ingewikkeld moment. Hierdoor is er een risico dat het de goede acties van het college juist tegenwerkt.” De PvdA heeft daarom besloten haar voorstel pas later in stemming te brengen.