Wat is er aan de hand?
"De HUB in de Jaarbeurs, die bedoeld was als tijdelijke landelijke doorstroomlocatie, kon maximaal 140 mensen opvangen. De VRU besloot, onder andere vanwege veiligheidsredenen, dat deze landelijke aanmeldlocatie zou worden gesloten – en dat gebeurde van de ene op de andere dag. Wij vonden dit besluit onacceptabel. Wat gebeurt er nu met deze mensen? Als Utrecht kunnen we toch niet deze vrouwen, kinderen en ouderen op straat laten slapen?” Dit was ook onze inzet tijdens het commissiedebat.

Waarom sloot de HUB?
"De situatie was niet leefbaar, dat begrijpen we. De HUB was ingericht om de meest kwetsbare groepen maximaal 24 tot 48 uur op te vangen, maar mensen bleven veel langer omdat de uitstroom stagneerde. Hierdoor ontstonden er lange wachtrijen voor bijvoorbeeld douches en wc’s, en was er weinig privacy.

Welk probleem kaarten jullie aan?
De VRU, die samen met het Rijk de landelijke opvang van Oekraïners in Utrecht organiseerde, besloot dat de opvang in de HUB niet langer verantwoord was. Utrecht blijft desondanks opvang bieden aan degenen die al hier zijn, maar door de sluiting komen nieuwe groepen ontheemden die naar Utrecht komen zonder onderdak te zitten. Als GroenLinks vinden wij dit onmenselijk en onacceptabel.Op ons verzoek is geregeld dat vrouwen, ouderen en kinderen die alsnog bij ons aankloppen, opvang krijgen in Utrecht."

Wat gaat Utrecht nu met de HUB doen?
"Nadat de landelijke overheid haar verantwoordelijkheid voor de opvang van asielzoekers in de Jaarbeurs-HUB niet nam en de locatie sloot, heeft Utrecht besloten de HUB zelf te heropenen om tijdelijk 100 asielzoekers uit Ter Apel op te vangen. Dit doen we om te voorkomen dat mensen daar noodgedwongen buiten op de grond moeten slapen. We zijn als GroenLinks blij dat Utrecht hierin het voortouw neemt. Waar de minister haar verantwoordelijkheid laat liggen, zet Utrecht de schouders eronder om mensen op een humane manier op te vangen."

Wat wil GroenLinks?
"Er is geen asielcrisis; er is een crisis in hoe wij als land ons morele kompas verliezen. Terwijl kwetsbare mensen bescherming en waardigheid verdienen, blijft financiële steun en betrokkenheid van de landelijke overheid uit. Gemeenten zoals Utrecht doen hun uiterste best om humaan te handelen, maar zonder nationale verantwoordelijkheid dreigen we de kern van ons menselijk handelen te verliezen. We moeten blijven strijden voor een samenleving waarin iedereen die in een kwetsbare positie verkeert en aanklopt vanwege oorlog en geweld, een veilige plek kan vinden, ongeacht de obstakels van bovenaf.  Voor onze stad Utrecht geldt: we staan voor menselijke opvang. Vluchtelingen mogen niet aan hun lot worden overgelaten. We moeten blijven zoeken naar oplossingen."