Vanaf het uitlekken van de plannen voor een snelweg door Amelisweerd in 1971, heeft de A27 de gemoederen bezig gehouden, en dit zal het nog doen tot in de verre toekomst.
In Den Haag is een meerderheid in de Tweede Kamer voor de plannen met de A27, sinds de PvdA zich op dit punt heeft uitgeleverd aan de VVD.
In mei start de inspraak voor het Ontwerptracébesluit (OTB) voor de Ring A12 / A27 start en is er weer een periode waarin het logisch en belangrijk is dat GroenLinks van zich laat horen. Als die stevig en met veel publiciteit wordt ingezet en door veel mensen wordt ondersteund kan die ervoor zorgen dat er na Tweede Kamerverkiezingen geen meerderheid meer is voor dit plan en een ander besluit kan worden genomen.
Hoe dan ook is de A27 voor GroenLinks Utrecht een thema dat zal spelen bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in2017 en de Gemeenteraad in 2018.
Reden genoeg om er vanuit de Permanente Campagne aandacht aan te besteden.
GroenLinks strijdt in de stad Utrecht, in de provincie en in de Tweede Kamer tegen de verbreding van de bak van de A27 in het landgoed en natuur- en wandelgebied Amelisweerd:
- Omdat we geloven je betere dingen kan doen, met 1200 miljoen; zoals investeren in OV en fiets.
- Omdat verbreden van snelwegen lange files omzet in brede files, die nog hardnekkiger vaststaan bij de knelpunten aan de rand van de stad. Verbreden leidt tot meer auto’s, meer luchtvervuiling en meer geluidsoverlast, met name in aangrenzende wijken zoals Voordorp en Lunetten.
- Omdat we weten dat door slimmer autogebruik en investeringen in OV de fileknelpunten op termijn vanzelf oplossen.
- Omdat het ook het Centraal Plan Bureau schrijft dat het niet maatschappelijk rendabel is om de verbreding nu door te zetten.
- Omdat Amelisweerd een groene trekpleister is waar jaarlijks meer dan 1 miljoen mensen genieten van de natuur.