We zorgen dat er minder parkeerplaatsen nodig zijn in de wijken. Dit doen we bijvoorbeeld door het gebruik van deelauto’s (auto's die je met anderen deelt) aan te moedigen. We maken deelauto's goedkoper voor mensen met een laag inkomen. We doen door in te zetten op goede mobiliteitshubs bij afritten van snelwegen, en aan de randen van wijken. Bij deze hubs is het mogelijk om je auto op afstand te parkeren, en verder de stad in te reizen met een deelauto, (elektrische) fiets of bakfiets. Zo is er minder doorgaand autoverkeer in de wijken, en komt er meer ruimte op straat.

De oude binnenstad wordt vrij van parkeerplaatsen op straat. We maken de Oudegracht en het Janskerkhof auto- en parkeerplaatsvrij. Er komen hierbij meer mogelijkheden voor parkeren op afstand. We moedigen het gebruik van deelauto’s aan. Daardoor komt er meer ruimte in de binnenstad voor groen en ontmoeting. Natuurlijk zijn er vrijstellingen mogelijk voor mensen die vanwege een handicap een auto nodig hebben.

Nieuwe wijken bouwen we zoveel mogelijk autovrij. Zo is er in woonbuurten veel ruimte voor groen en spelen op straat. In de Utrechtse nieuwe wijken Merwedekanaalzone en Cartesiusdriehoek zetten we in op deelauto's en parkeren op afstand. Onze ervaringen hierbij gebruiken we bij nieuwe projecten in de stad.

Verder voeren we in de hele stad betaald parkeren in. Zo verminderen we de sluipende subsidie voor autobezit; het hebben van een eigen auto is nu te aantrekkelijk. Mensen die afhankelijk zijn van de auto en een laag inkomen hebben, hoeven de kosten van een parkeervergunning niet te betalen.