Het college werkt momenteel aan een nieuwe ruimtelijke strategie, die naar verwachting begin volgend jaar zal verschijnen. In die strategie zou GroenLinks graag aandacht willen voor het thema 'stedelijke verdichting'.

Geconcentreerde stad

Stedelijke verdichting is belangrijk, vanuit de gedachte dat een meer geconcentreerde stad ook een stad is met een lager verbruik van energie en mobiliteit, en (als je 't goed organiseert) meer vermogen om te investeren in openbare ruimte. In theorie lijkt dat zo te zijn, maar de praktijk is waarschijnlijk vele malen weerbarstiger. Dit is dan ook geen eenvoudige thema voor discussie: er zijn geweldige kansen op een aantrekkelijker stad, maar er zijn ook risico’s van te ver doorgevoerde verdichting. Er is samenhang met allerlei andere onderwerpen. Veel verschillende perspectieven concurreren met elkaar, niet alleen in de stad, maar ook binnen GL. In de praktijk zien we intussen juist projecten die helemaal tegenstrijdig zijn met verdichting, zoals in de buurt van het Merwedekanaal.

Discussie en debat

Het agenderen van 'stedelijke verdichting als ruimtelijke ontwikkelingsrichting' vergt daarom een scherp en open debat in zowel de stad als binnen GroenLinks. Daarvoor kunnen we denken aan debat in strikte zin, dus politiek café, meetings, bijeenkomsten, maar ook aan bijvoorbeeld visualisaties met foto's of infographics, of wie weet wat voor geks, grappigs of informatiefs nog meer.

Dit is hoe ver we met een klein aanjaaggroepje nu zijn. Het is nu dus van belang om een paar mensen er bij te hebben die kunnen en willen helpen met het vormgeven van zo'n plannetje. Daar kun je vanzelfsprekend veel eigen ideeën in kwijt. Het is een project van agendering, met betrokkenheid van onze eigen politici. Zo kunnen we eens kijken hoe ver we komen.

Zijn er mensen die hier aan mee willen doen?

Als je mee wilt doen, dan kan dat op vele manieren: organisatie, handjes, ideeën, contacten. In de Agenda vind je de data waaro we bij elkaar komen.  Daar kun je aanhaken.
Als je liever op momenten voor specifieke klusjes op de rol staat dan kan dat natuurlijk ook.
Informeer ook geïnteresseerde andere Groenlinksers uit Utrecht. Het zou mooi zijn als we de afdeling weer eens aanboren voor een mooi project.

Mail voor aanmelden en meer info Albert Faber.