De maand mei was een maand vol mobiliteit. Het was de maand waarin het verkeersplan van GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk met brede steun aangenomen werd in de Gemeenteraad. De maand waarin bekend werd dat de milieuzone effectief blijkt voor gezondere lucht in Utrecht. De maand waarin de weerstand tegen de verbreding van de A27 omgezet werd in een steeds luider protest. Kortom: een drukke maand voor de woordvoerder verkeer.
Verkeersplan: slimme routes, slim regelen, slim bestemmen
Utrecht wordt steeds meer een stad voor fietser en voetganger. De inspanningen van (oud-)wethouders Frits Lintmeijer en Lot van Hooijdonk worden steeds beter zichtbaar. Er ligt een netwerk aan hoofdfietsroutes door de stad, straten zoals de Mariaplaats en St. Jacobsstraat zijn heringericht met meer ruimte voor fietsers en voetgangers, en met het Goylaan wordt er weer nieuwe stadsboulevard aangelegd.
Om te zorgen dat we deze trend doorzetten, werd het tijd om deze koers (juridisch) te verankeren in het gemeentelijk beleid. En dat is hard nodig. De stad blijft groeien, waarmee de leefbaarheid in de stad onder druk komt te staan. Om groei en leefbaarheid hand in hand te laten gaan, is het noodzakelijk slimme keuzes te maken, en dat is precies wat dit verkeersplan doet: voetganger en fietser staan op 1, de standaard snelheid in de stad wordt 30 km/u en brede asfaltwegen veranderen in stadsboulevards.
Protest tegen de verbreding van de A27
Een asfaltplateau van 15 rijbanen, geluidschermen zo hoog als flatgebouwen, 37 hectare aan natuur onder het asfalt, honderden bomen gekapt, onherstelbare schade aan landgoed Amelisweerd, een verspilling van 1,2 miljard euro, nut en noodzaak kunnen niet worden aangetoond: Minister Schultz heeft de details van plannen bekend om de A27 te verbreden bekend gemaakt.
De plannen liggen ter inzage en iedereen mag een zienswijze indienen. GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk dienst namens het college van burgemeester en wethouders een zienswijze in waarin zij toelicht waarom Utrecht fel tegen de plannen is. Vanuit de raad heeft GroenLinks-raadslid Thijs Weistra het initiatief genomen om namens zeven fracties, samen goed voor 35 van de 45 zetels in de Gemeenteraad, een zienswijze in te dienen. De afdeling GroenLinks Utrecht flyert in Lunetten en Voordorp om iedereen op te roepen een zienswijze in te dienen. Bewonersorganisaties hebben zich verenigd in de Kerngroep Ring Utrecht en organiseren informatieavonden en demonstraties.
Zelf een zienswijze indienen is heel gemakkelijk. Kijk op A27.groenlinksutrecht.nl, laat je stem horen en laten we hopen dat de minister haar plannen bijstelt.
Milieuzone blijkt effectief voor gezonde lucht in Utrecht: nu nog vervuilende scooters weren
Als gevolg van het Actieplan Luchtkwaliteit is de luchtkwaliteit in Utrecht de afgelopen jaren duidelijk verbeterd. Dit concludeert onderzoeksbureau TNO. De maatregelen om de luchtkwaliteit in Utrecht te verbeteren, werken. Sinds de invoering van de milieuzone zijn de lucht en het wagenpark schoner geworden. TNO heeft onderzoek gedaan naar het effect van de milieuzone in Utrecht. Het onderzoekbureau concludeert dat er een afname is van de roetconcentratie in de stad. Uit het TNO-rapport: 'Het lichte wegverkeer stoot na invoering van de milieuzone bijna 30 procent minder roet uit'.
De lucht is echter nog niet schoon genoeg. Het is fijn dat we dan zo'n effectief middel hebben als de milieuzone om de lucht gezonder te maken. In het najaar komt er een onderzoek van het RIVM naar gezondheidseffecten van het uitbreiden van de milieuzone. GroenLinks wil de milieuzone op korte termijn uitbreiden voor scooters.