• Voeren van een economische politiek die schone, groene en duurzame bedrijven trekt.
  • Verder uitbouwen van de contacten van de gemeente met het bedrijfsleven gericht op meer duurzaamheid en innovatie.
  • Voortzetten van de samenwerking met distributeurs in het Actieplan Goederen-vervoer. Succesvolle projecten op het gebied van milieuvriendelijke distributie van goederen in de stad worden zoveel mogelijk opgeschaald, terwijl ook verder wordt geëxperimenteerd met innovatieve nieuwe projecten.
  • Stimuleren van een meer gevarieerd winkelaanbod in de binnenstad.
  • Bewoners die samen een coöperatie oprichten, kunnen gebruik maken van de faciliteiten van het Ondernemersloket.
  • Ondersteunen van regelluwe zones voor creatieve, culturele en commerciële initiatieven op bedrijventerreinen die door de crisis hun functie verloren hebben.
  • Ruimte maken bij tijdelijke bestemmingen voor interdisciplinaire functies op het gebied van cultuur, creatieve initiatieven en ondernemingen.
  • Aandacht voor biologische en streekproducten door middel van bijvoorbeeld een jaarlijkse Utrechtse Oogstweek, Stadslandbouwdag of een Week van de Smaak.
  • Inkopen en aanbestedingen van de gemeente zzp-vriendelijk maken door bij omzeteisen en clustering van opdrachten uit te gaan van de mogelijkheden die de nieuwe aanbestedingswet biedt.
  • Ontwikkelen van een samenhangend beleid op sociale zekerheid van zzp’ers waarin broodfondsen en het besluit bijstandsverlening zelfstandigen (BBZ) terugkomen.
  • Creëren van mogelijkheden voor ‘flexibele bijstand’, zodat zzp'ers en flexwerkers met een oproepcontract eenvoudiger bijstand kunnen krijgen over periodes waarin hun inkomen onder het sociaal minimum zit.
  • Stimuleren van de vestiging van bedrijven die hun productie dichtbij organiseren.
  • Stimuleren van de ontwikkeling van kleine en energiezuinige bedrijfsunits voor ondernemers.
  • Overbruggingsregelingen creëren die de armoedeval voorkomen.
  • Een banenplan voor lageropgeleiden. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van job carving: het opdelen van een vacature in meerdere werkzaamheden, zodat meer mensen (parttime) aan de slag kunnen.
  • In Utrecht wordt de dienstencheque ingevoerd.
  • Waar nodig en mogelijk stimuleren van vervanging van winkelruimte door ateliers en werkplaatsen, zodat werkgelegenheid voor handwerk ontstaat.
  • Mensen met minder kansen op de arbeidsmarkt krijgen passende ondersteuning.
  • Met bijstandsgerechtigden wordt een aangepaste leerwerksituatie gezocht om hen beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt.
  • Bij gemeentelijke vacatures mogelijkheden creëren om uitkeringsgerechtigden en nieuwkomers op de arbeidsmarkt meer kans te geven.
  • De gemeente weegt bij aanbestedingen mee hoeveel stage- en leerwerkplekken opdrachtnemers scheppen. Daarnaast is de gemeente zelf een grote werkgever, daarom wil GroenLinks dat de gemeente voor alle onderwijsniveaus het aantal traineeships vergroot.
  • Bijstandsgerechtigden die gemotiveerd aan de slag willen in een baan die aanvullende capaciteiten vereist, krijgen de kans om die opleiding te volgen.
  • Het persoonsgebonden budget blijft overeind als re-integratie-instrument.
  • De gemeente biedt ondersteuning op maat bij het zoeken naar betaald werk of vrijwilligerswerk.
  • Verbeteren van de kwaliteit van de sociale dienst.
  • Samen met woningbouw-corporaties een banenproject maken om huizen te isoleren en te renoveren.
  • Geschikt maken van leegstaande panden als bedrijfsverzamelgebouw, voor zzp'ers of voor flexplekken.
  • Vergemakkelijken van vestiging van kleine bedrijven in woonwijken.
  • Oprichten van een sectoroverstijgend Mobiliteitscentrum waarin werkgevers en gemeente samen bouwen aan werk-naar-werktrajecten.
  • Stimuleren van duurzame baanzekerheid door middel van werk-naar-werkbegeleiding of detachering voor mensen met een uitkeringsverleden.
  • In samenwerking met werkgevers het creëren van stageplaatsen voor ondernemers aantrekkelijker maken.
  • Aanpak intensiveren voor het voorkomen van vroegtijdige schooluitval.
  • Mogelijkheid van ‘koppelbanen’ onderzoeken, waarbij in één functie de kennis van de jeugdige werkloze en de ervaring van de oudere zonder baan gecombineerd worden.
  • Ondersteunen van bedrijven bij de concretisering van hun Social Return-doelstelling bij een gemeentelijke aanbesteding.
  • Begeleiden van werkgevers door de Werkpleinen bij het in dienst nemen van mensen met een arbeidsbeperking.
  • De gemeente voert binnen de eigen organisatie voor alle afdelingen een quotum van 5% in voor het in dienst nemen van arbeidsgehandicapten, langdurig bijstandsgerechtigden en BBL-leerlingen.
  • Vereenvoudigen van de regelgeving voor het in dienst nemen van mensen met een arbeidsbeperking.
  • Ook de gemeente zelf creëert (meer) ruimte voor mensen met een arbeidsbeperking.
  • De gemeente zorgt voor de juiste ondersteuning en begeleiding om de mensen die onder de nieuwe Participatiewet vallen zo goed mogelijk naar werk of een zinvolle dagbesteding te begeleiden.
  • De U-pas blijft ook de komende periode op 125% van het wettelijk minimumloon.
  • In stand houden van bijzondere bijstand en kwijtscheldingsregelingen voor mensen die onder de armoedegrens leven.
  • Schuldhulpverlening en ondersteuning bij schuldsanering, zowel preventief als curatief, blijft bestaan en wordt proactief aangeboden.
  • De wachtlijsten bij schuldhulpverlening worden weggewerkt.
  • De opvang van dak- en thuislozen, en de ondersteuning om zaken praktisch en financieel op de rit te krijgen, blijft bestaan en blijft goed toegankelijk voor de doelgroep.
  • Voor mensen die door de crisis tijdelijk dak- en thuisloos worden, komt specifiek passend aanbod.