- Weghalen van belemmeringen voor rolstoelen en rollators en letten op de kindvriendelijkheid bij de (her)inrichting van de openbare ruimte.
- Uitbreiden van het autovrije voetgangersgebied in de binnenstad. Daarnaast veilige schoolroutes en aantrekkelijke wandel- en winkelroutes aanleggen.
- Naast het verder uitvoeren van de plannen rondom de hoofdfietsroutes, een fijnmazig fietsnetwerk uitwerken. Bij allerlei werkzaamheden in een straat kan daardoor ook direct gewerkt worden aan een fietsvriendelijke inrichting.
- Voortzetten en uitbouwen van de gladheidsbestrijding. In de winter van 2012 is de gladheid succesvol bestreden door fietspaden te borstelen.
- GroenLinks zet in op het vervangen van parkeerplaatsen door fietsenstallingen, zowel in de binnenstad als in de vooroorlogse wijken. Daarnaast wordt ook ingezet op het geschikt maken van panden voor fietsenstalling.
- Gratis stallen van je fiets op een redelijke afstand van het station blijft mogelijk. Betaalde fietsenstallingen bieden iets extra's: overdekking, dichterbij bij het station of extra serviceverlening.
- Rekening houden met verschillende rijwielsoorten zoals bakfietsen, ligfietsen en elektrische fietsen bij de aanleg van fietspaden en fietsenstallingen.
- In de overeenkomst met aannemers maken we expliciete afspraken over aandacht voor voetgangers en fietsers bij (weg)werkzaamheden.
- Maken van een grote inhaalslag bij het onderhoud van fietspaden. Daarbij gaan we door met het weghalen van obstakels als paaltjes, drempels en onhandige randen.
- Creëren van meer stallingsruimte door het weghalen van fietswrakken en weesfietsen.
- Fiets- en voetgangersvriendelijker afstellen van verkeerslichten verder en eventueel weghalen. Bij geen verkeer staat het verkeerslicht standaard op groen voor fietsers en voetgangers.
- De gemeente zet alles op alles om overdag op alle Randstadspoortrajecten zesmaal per uur een trein te laten rijden. De nieuwe spoorbrug in het traject van Leidsche Rijn naar Utrecht Centraal, over het Amsterdam-Rijnkanaal, moet zo snel mogelijk worden aangelegd.
- In 2014 starten met de voorbereiding van een volgende tramlijn.
- Voeren van een stevige lobby in Den Haag om samen met de regiogemeenten de verantwoordelijkheid voor al het regionale vervoer op lokaal niveau te organiseren.
- Bereikbaar houden van de Regiotaxi voor mensen met een beperking of ziekte, die hier op aangewezen zijn, en de dienstverlening verbeteren.
- Faciliteren van bedrijven bij invoering van ‘het nieuwe werken'.
- Stimuleren van deelautogebruik door Utrechters die de parkeervergunning inleveren een voucher voor deelauto's te geven.
- Nemen van maatregelen om de lucht- en geluidsoverlast voor Overvecht te verminderen.
- Blijvende inzet om de voorgenomen verbreding van de A27 buiten de ‘Bak bij Amelisweerd’ te voorkomen.
- Verminderen van het autoverkeer op de stedelijke verdeelring door er een stadsboulevard van te maken. Ondersteunen van bewoners bij het creëren van slimme oplossingen om samen de mobiliteitsbehoeften te regelen.
- Versnellen van de verschoning van het gemeentelijk wagenpark.
- Groene golven in het verkeer alleen toepassen op momenten dat dit voor de luchtkwaliteit noodzakelijk is. Daarbij ligt de prioriteit bij voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.
- Aantrekkelijk maken om auto’s de deur uit te doen met een keuze uit korting op een OV- of deelautoabonnement of een elektrische fiets.
- Geen vieze auto’s in de stad dankzij een milieuzone voor bestel- en personenauto's met een benzinemotor onder euro 1 of een dieselmotor onder euro 4. Bewoners binnen de milieuzone met een auto die niet aan deze normen voldoen, krijgen een tegemoetkoming in vervangingskosten of een overstap naar een andere, schonere vervoersvorm.
- GroenLinks stimuleert de inzet van vrachtfietsen, schone vormen van stadsdistributie en vervoer over water ter vervanging van de (vaak te grote) vrachtwagens in de binnenstad en de woonwijken.