GroenLinks wil dat de lokale regelgeving voor lichtreclame aangepast wordt. Raadslid Brechtje Paardekooper pleit hiervoor tijdens de commissievergadering over de nieuwe reclameverordening.

Eind vorig jaar ontstond er ophef toen de buitengewoon felle lichtreclame van The Sting heel Vredenburg en zelfs de hemel boven de stad groen en rood kleurde. In de huidige lokale verordening staat dat er geen vergunningplicht is voor reclame verder dan 50 cm achter de gevel. “Die regel stamt uit de tijd dat er hoogstens een paar tv's in een etalage stonden. Tegenwoordig heb je grote schermen achter glas die rustig tien vierkante meter of meer kunnen beslaan en heel fel kunnen schijnen. Daar zijn nu dus geen regels voor. Een nieuwe reclameverordening moet op de huidige ontwikkelingen inspelen, en dus ook op de klachten over grote felle lichtbakken.” zegt Brechtje Paardekooper. “Het is raar dat er nu wel regels zijn voor de ene ondernemer die een lichtbak op zijn gevel heeft, maar dat zijn buurman die een lichtscherm net achter het raam heeft staan, mag doen wat hij wil.”

De aanpassing die Paardekooper voorstelt is eenvoudig: “Er zijn richtlijnen voor de lichtsterkte van lichtreclame óp de gevel. Die neemt het college over in haar verordening. Dat is heel goed. En zijn ook richtlijnen voor gebouwen met lichtreclame áchter de glazen gevel. Neem die ook op in de verordening.”

Nacht

Daarnaast wil GroenLinks maatregelen voor de nachtelijke overlast van lichtreclame in de binnenstad, waar steeds meer mensen wonen. “Lichtflitsen houden mensen uit hun slaap. De omwonenden op Vredenburg hadden zelfs niet genoeg aan verduisteringsgordijnen.” aldus Brechtje Paardekooper. Ze wil de dat de gemeente bedrijven intensief benadert om de verlichting ’s nachts uit te zetten of de richtlijnen voor het dimmen van licht tussen 23 en 7 uur verscherpt.