GroenLinks heeft raadsbrede steun voor haar motie om de groeiende tweedeling in het onderwijs tegen te gaan. ‘Het huidige beleid is erop gericht om kinderen gelijke kansen te geven. In de praktijk krijgt een kind uit Overvecht lang niet altijd hetzelfde schooladvies als een jongen uit Wittevrouwen. Het bestaande beleid is niet voldoende.’

Dit zei GroenLinks-fractievoorzitter Heleen de Boer tijdens de slotbehandeling van de begroting 2017. GroenLinks heeft al vaak aandacht gevraagd voor de toenemende tweedeling in het Utrechtse onderwijs. Er was niet eerder een meerderheid in de gemeenteraad die ook over wil gaan tot actie. ‘In de verkiezingsprogramma’s voor de Tweede Kamerverkiezingen wordt het probleem door bijna alle partijen aangesneden. Het is voor de Utrechtse raad bijna niet meer mogelijk om weg te kijken.’

Zwakke scholen 

De Boer benadrukt dat het relatief goed gaat met het Utrechtse onderwijs. Utrecht kent geen zwakke scholen meer. ‘Dat is een compliment voor dit college, en voor voorgaande colleges. Het aanpakken van zwakke scholen was jarenlang de grootste uitdaging op het gebied van onderwijs, dat is nu groeiende kansenongelijk,’ zegt De Boer. De fractievoorzitter geeft als voorbeeld dat twee kinderen met hetzelfde IQ, maar wiens ouders niet hetzelfde opleidingsniveau hebben, niet hetzelfde schooladvies krijgen. ‘Dan begin je al vroeg in je leven met een achterstand.’

Gratis bijles

Kinderen moeten hun dromen kunnen najagen, zei De Boer tijdens de begrotingsbehandelingen. ‘Dat betekent dat kinderen alles moeten kunnen worden wat ze willen en kunnen, ongeacht hun afkomst, de wijk waar ze in zijn opgegroeid, het opleidingsniveau van ouders.’ Dat betekent ook, zegt De Boer, dat kinderen evenveel kans moeten krijgen om zich bij te scholen. GroenLinks wil daarom dat bijles gratis wordt. ‘Het kan niet zo zijn dat het afhankelijk is van de portemonnee van je ouders of je wat extra hulp kunt krijgen om je tentamen net wel te halen.’

GroenLinks wil van het college weten wat haar doel is, wat ze nu doet om dat doel te bereiken, en een lijst met acties voor de toekomst. ‘Aan de hand daarvan kunnen we kijken wat er verder nog nodig is. Dit natuurlijk in nauw overleg met scholen en ouders.'