De actie van GroenLinks in Lunetten tegen de verbreding van de A27 is zeer succesvol. Bewoners geven massaal aan om gebruik te maken van hun inspraakmogelijkheid. 'We hebben ontzettend veel mensen gesproken, maar niemand die voor de verbreding van de A27 is.'
Dit zegt GroenLinks-raadslid Thijs Weistra. Hij sloot zich aan bij het campagneteam speciaal voor deze actie. 'Vanaf mei ligt het ontwerptracébesluit op tafel. Dit betekent dat er nu nog een mogelijkheid is om de verbreding van de A27 van tafel te krijgen, en dat is als zoveel mogelijk mensen aan de minister laten weten tegen de verbreding te zijn. Wij zijn met deze boodschap vandaag in Lunetten.'
Het was een warme middag, merkt Weistra op. 'Veel mensen zijn ons dankbaar voor de informatie. En veel mensen delen hun zorgen met ons, vooral over de verslechtering van de luchtkwaliteit, als de minister haar plannen doorzet. Ook vinden mensen het echt erg als er straks nog een deel van Amelisweerd verdwijnt.'
Website
GroenLinks Utrecht heeft een speciale website gelanceerd waarop mensen alle informatie kunnen vinden over de voorgenomen verbreding, en met name over de inspraakmogelijkheden. 'Er staat op de website waar en wanneer de inspraakavonden plaatsvinden en ook vind je op de website A27.groenlinksutrecht.nl een standaard inspraakformulier,' aldus campagneleider Giel van Dam. Van Dam is vastbesloten om de karavaan de komende tijd in nog een aantal wijken te laten stoppen. 'Dit is zo'n succes. Zoveel mensen wisten niet dat ze nog een inspraakmogelijkheid hebben. Ik vind het een plicht van GroenLinks om dit aan zoveel mogelijk mensen te laten weten.'
Liesbeth van Tongeren
Niet alleen in Utrecht wordt al jaren op alle niveaus gestreden tegen de verbreding van de A27. Ook in Den Haag houdt GroenLinks minister Schultz al jaren voor dat de verbreding zinloos is. GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren: 'We zien in heel Nederland dat er met meer asfalt toch weer meer files staan. Daar mee blijven doorgaan is geen optie. Schone lucht, minder lawaai en ons klimaat vragen om moderne oplossingen. Miljarden uittrekken voor extra asfalt en daar natuur voor opofferen is niet effectief en bovendien visieloos. GroenLinks wil Nederland voorbereiden op het transport van de toekomst: deelauto's, openbaar vervoer op maat en electrische fietsen zullen een veel grotere rol gaan spelen.'
Amelisweerd
De afgelopen jaren hebben verschillende onderzoeken uitgewezen dat de verbreding van de A27 onnodig is. De A27 staat niet hoog in de filelijstjes. Bovendien is niet aangetoond dat een verbreding zorgt voor minder files. Uit onderzoek van de TU Delft blijkt dat de verbreding de maatschappij meer zal kosten, dan dat het oplevert. Uit de Maatschappelijk Kosten- en Batenanalyse die de minister zelf liet opstellen, blijkt dat de verbreding alleen bij een zeer onrealistische economische groei voordelen zal opleveren. Ook wordt de verslechtering van de luchtkwaliteit genoemd, en het feit dat er een stuk natuurgebied bij Amelisweerd moet verdwijnen om de verbreding mogelijk te maken.