Autodelen heeft de toekomst, daarom geeft GroenLinks aan de wethouder Verkeer Lot van Hooijdonk (GroenLinks) een pamflet met actiepunten om autodelen te stimuleren. ‘Autobezit raakt uit: het is duur, neemt ruimte in en de gemiddelde auto staat 23 uur per dag stil. Er zijn veel mensen die een auto met anderen willen delen, wij willen die mensen een handje helpen.’
Autodelen heeft de toekomst, daarom geeft GroenLinks aan de wethouder Verkeer Lot van Hooijdonk (GroenLinks) een pamflet met actiepunten om autodelen te stimuleren. ‘Autobezit raakt uit: het is duur, neemt ruimte in en de gemiddelde auto staat 23 uur per dag stil. Er zijn veel mensen die een auto met anderen willen delen, wij willen die mensen een handje helpen.’
Dit zegt GroenLinks-raadslid Thijs Weistra tijdens de commissievergadering over de Begroting Verkeer 2015. Utrecht is dit jaar voor het eerst koploper autodelen. Dat betekent volgens Weistra juist niet dat het werk gedaan is: ‘Utrecht is voorloper nieuwe mobiliteit, en dat willen we blijven. We richten de stad in voor de toekomst: ruim baan voor fiets, voetganger, schoon openbaar vervoer en groen. Maar sommige mensen hebben soms gewoon een auto nodig: autodelen is dan dé oplossing.’
Autodelen goedkoper
Volgens Weistra kent autodelen veel voordelen ten opzichte van autobezit. ‘Het is veel goedkoper en door het delen van auto’s neemt de parkeerdruk in Utrecht af. Hierdoor blijft er meer ruimte voor groen en bijvoorbeeld fietsenstallingen. Een ander voordeel van autodelen is het bewuste gebruik van de auto: autodelers kiezen veel vaker voor het OV of de fiets. Bovendien maakt autodelen het ook mogelijk dat mensen met een klein inkomen, die zich geen auto kunnen veroorloven, incidenteel een auto kunnen gebruiken.’
Meer parkeervergunningen
De gemeente Utrecht heeft al een aantal maatregelen genomen om het autodelen te stimuleren. Autodelers kunnen meerdere parkeervergunningen aanvragen voor één auto. Ook heeft de gemeente een speciale website met informatie over autodelen. ‘Ik wil niet weer een beleidsplan aan de wethouder vragen. Ik wil haar met dit pamflet handvatten geven om de bekendheid van autodelen te vergroten en autodelen verder te stimuleren.’ Weistra stelde de actiepunten samen met een aantal mobiliteitsspecialisten en de Werkgroep Mobiliteit van GroenLinks.
Autobezit stagneert
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek stagneert het autobezit in Nederland voor het eerst in jaren. Vooral in de steden is het autobezit lager dan gemiddeld. Autodelen daarentegen is sterk in opkomst. In maart waren er 11.210 deelauto’s in Nederland; een groei van 113 procent in een jaar. De bekendheid van het autodelen groeit (70 procent van de Nederlander heeft er van gehoord) en de potentiele populariteit eveneens (een op de vijf Nederlanders staat er open voor).