Peter van Corler (45) gaat bij de verkiezingen volgend jaar op voor zijn derde periode als raadslid in Utrecht. ‘We gaan er alles aan doen om weer de grootste te worden. Het wordt spannend, maar lokaal staan we er al jaren sterk voor.’
Van Corler werkte bij de Universiteit Utrecht en Jongerenhuisvesting, in 2001 werd hij fractiemedewerker bij GroenLinks. Vanuit zijn idealen en betrokkenheid bij de stad was de vervolgstap naar het raadslidmaatschap logisch. Sinds 2006 is hij woordvoerder verkeer en luchtkwaliteit. ‘Het een leuke portefeuille, want iedereen is weggebruiker en heeft er dus een mening over.’
Utrecht
Utrecht is een levendige, culturele stad, maar ook een verkeersknooppunt. De stad kent dagelijks bijna tweehonderdduizend forensen en het vele autoverkeer doet de luchtkwaliteit geen goed. ‘We gaan voor een bereikbare en schone stad. Maar de verschoning van de lucht gaat mij te langzaam. De gezondheid van Utrechters staat voorop.’ Van Corler heeft, om zijn wens kracht bij te zetten, een stok achter de deur: Utrecht moet in 2015 voldoen aan Europese luchtkwaliteitsnormen, en zover is de stad lang niet.
De dreigende verbreding van de A27 aan de rand van Utrecht bij landgoed Amelisweerd is Van Corler dan ook een doorn in het oog. ‘Buiten de gevolgen voor omwonenden en bos is het bizar dat er 500 miljoen wordt uitgegeven aan de verbreding van een snelweg van twee keer zeven rijbanen op een plek die niet eens voorkomt in de file top vijftig.’
Schone lucht
Als onderdeel van het actieplan Gezonde Lucht voor Utrecht van GroenLinks-verkeerswethouder Frits Lintmeijer werd begin oktober besloten om in de binnenstad een milieuzone in te stellen voor bestelbusjes. Later werd die uitgebreid met de meest vervuilende personenauto’s. ‘De eerste milieuzone voor personenauto’s in Nederland’, zegt Van Corler opgetogen. ‘En Utrechters die hun oude auto inruilen voor een schonere krijgen een compensatie.’ Het actieplan voorziet ook in nieuwe stadsbussen met zo’n negentig procent minder uitstoot. In totaal is er 15 miljoen euro voor schone lucht beschikbaar.
Tram is terug
Het actieplan volgt op een eerdere mijlpaal: de terugkeer van de tram in het Utrechtse stadsverkeer. Vijf jaar geleden voerde toenmalig partijleider Femke Halsema er in een ter plekke opgetrokken tramhalte nog actie voor. Vanaf 2018 moet de zogenaamde Uithoflijn tussen het centraal station en het Utrechtse universiteitsterrein veertigduizend reizigers per dag schoon en snel vervoeren. Van Corler: ‘Het heeft jaren geduurd voor de financiering rond was; de tramlijn kost ruim 320 miljoen euro. In ons verkiezingsprogramma hebben we dus opgenomen dat we meteen plannen willen maken voor een volgende tramlijn, bijvoorbeeld naar Leidsche Rijn.’
Fier op de fiets
Als klap op de vuurpijl heeft Utrecht de fiets binnen haar verkeersbeleid gebombardeerd tot het primaire vervoersmiddel in de stad. Van Corler: ‘Dat klinkt misschien saai, maar het betekent wel dat we fietsstraten aanleggen waar fietsers voorrang hebben en auto’s te gast zijn, en dat bij het centraal station de grootste fietsenstalling ter wereld komt. We dringen het autogebruik terug en geven meer ruimte aan fiets en openbaar vervoer. We passen de stad niet langer aan de auto aan.’
Bron: GroenLinks Magazine, Marc van Dijck