De gemeenteraad van Utrecht heeft vandaag het bestemmingsplan busbaan Kruisvaart, Dichterswijk vastgesteld. Er is uiteindelijk gekozen voor de minst slechte optie, meent GroenLinks raadslid Peter van Corler. "Met bewoners is goed gekeken naar alternatieven. Iedereen, ook GroenLinks, had graag een oplossing gezien die met name voor Raadwijk en omgeving minder overlast had gegeven. Maar de alternatieven zijn onvoldoende toereikend gebleken."

2016
De busbaan op de Kruisvaart is vanaf 2016 nodig als vervanging voor de Adama van Scheltemabaan. Deze weg wordt, als onderdeel van de Uithoflijn, omgebouwd tot trambaan en kan daardoor niet meer worden gebruikt door bussen. Het tracé van de busbaan Kruisvaart loopt vanaf Utrecht Centraal, direct langs de westkant van het spoor en sluit aan op de Vondellaan. De busbaan Kruisvaart is onderdeel van het nieuwe netwerk met vrije bus- en trambanen in Utrecht.

Geluidsnormen
Het college besloten heeft om hogere waarden vast te stellen in het kader van de wet geluidshinder voor een aantal percelen in het gebied van het bestemmingsplan. De hogere waarden zijn onder andere noodzakelijk door de te hoge geluidsbelasting in de situatie dat de busbaan ook gebruikt zal worden door bussen op buslijn 12 tussen het Centraal Station en de Uithof. Tijdens het debat heeft de wethouder toegezegd dat, na verdwijnen van lijn12 van deze busbaan, de ontstane geluidsruimte niet zondermeer wordt opgevuld. Daarmee wordt voorkomen dat de geluidsoverlast na het tijdelijk gebruik van de busbaan ook in de definitieve situatie wordt voortgezet. 

Vondellaan
Ook vroeg GroenLinks aandacht voor de reductie van het autoverkeer op de Vondellaan. "Minder autoverkeer hier is misschien niet direct nodig om de busbaan goed te laten functioneren, maar draagt wel bij aan de reductie van de overlast in dit gebied", zegt woordvoerder verkeer Peter van Corler. "We zijn als GroenLinks content met de toezegging van de wethouder op dit punt en we worden graag zo snel mogelijk hierover nader geïnformeerd."

Participatie
Bij de uitwerking van het ontwerp zijn enkele voorkeuren die omwonenden hebben aangegeven één op één meegenomen. Onder andere de hoogte van het geluidsscherm en de vormgeving van de brug over de Kruisvaart zijn overgenomen. Het bestemmingsplan heeft, net zoals het voorlopig ontwerp, van 25 oktober tot en met 5 december ter inzage gelegen. Er zijn 33 zienswijzen binnengekomen. Het bestemmingsplan is onder andere naar aanleiding van deze reacties op een aantal punten aangepast.