De gemeenteraad van Utrecht heeft gisteren het ambitiedocument 'Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar' vastgesteld. Hiermee wordt het beleid voor mobiliteit en openbare ruimte in Utrecht verder vormgeven. Het document bestaat uit zeven beleidsprincipes die samen voor de gewenste omslag naar alternatieven voor de auto en voor een verbetering van de luchtkwaliteit moeten zorgen.
De beleidsprincipes zijn de volgende: de gebruiker staat centraal in het mobiliteitsbeleid, kwaliteit in de openbare ruimte centraal stellen, levendige centra op knooppunten, de plaats bepaalt de mobiliteit, Randstadspoor en HOV (tram) als basis voor een openbaar vervoersysteem, fiets als primair vervoersmiddel in de stad en de stadsring wordt een stadsboulevard.
Woordvoerder Peter van Corler: "Met het ambitiedocument wordt een noodzakelijke omslag in het Utrechtse mobiliteitsbeleid vastgesteld. De zeven principes uit dit document geven wat GroenLinks betreft een goed kader om de bereikbaarheid van de stad vorm te geven. We vinden het goed dat de kwaliteit van de openbare ruimte in de afwegingen rondom mobiliteit een belangrijke plek krijgt, de fiets als primair vervoersmiddel wordt gezien en de stadsring een stadsboulevard wordt."
De stad staat voor grote uitdagingen. Zonder maatregelen dreigt de automobiliteit in de stad hard door te groeien (+30% in 2030 ten opzichte van nu) als gevolg van de realisatie van nieuwe woningen, groeiende bezoekersstromen en een groeiende werkgelegenheid. Dit groeiende autoverkeer zet de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de stad onder druk. Dit vraagt om het reduceren van de rol van de auto in het publieke domein, meer ruimte voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer en een kwaliteitsslag in de openbare ruimte, met o.a. aandacht voor auto en fietsparkeren. In het collegeprogramma is ingezet op een halvering van de groei van de automobiliteit en meer ruimte voor fiets en openbaar vervoer. Dit moet worden bereikt door aanpassingen aan de inrichting van de stad, maar vooral ook door een omslag in de mobiliteitskeuzes van inwoners, bezoekers, werknemers en bedrijven.