Wethouders Frits Lintmeijer (GroenLinks) en Victor Everhardt (D66) presenteren vandaag extra maatregelen om de luchtkwaliteit in Utrecht verder te verbeteren. Een schonere lucht is noodzakelijk voor de gezondheid van bewoners. Een van de maatregelen die het college daarom voorstelt, is een milieuzone in de binnenstad om de meest vervuilende personenauto's te weren.

Het Utrechtse wagenpark stoot meer vieze lucht uit dan het landelijk gemiddelde. Uiterlijk in 2015 mogen daarom dieselauto's ouder dan 8 jaar en benzineauto's ouder dan 12 jaar het centrum niet meer in. Het is een van de maatregelen om de stad schoner te maken. Voor de gezondheid van haar bewoners, maar ook om aan de Europese normen voor 2015 te voldoen.

De ambitie van dit college, zoals ook verwoord in het collegeakkoord, is de groei van de automobiliteit in ieder geval te halveren in 2030. Dat wil niet zeggen dat Utrecht de auto in de ban doet. Ook automobiliteit is -mits gedoseerd- een onlosmakelijk element in de bereikbaarheid van een vitale en aantrekkelijke stad. Bevorderen van het gebruik van elektrische auto’s in plaats van brandstofauto’s wordt daarom gestimuleerd.

De maatregel in Utrecht geldt ook voor mensen die zelf in het centrum wonen. Voor deze ongeveer 750 mensen komt er in ieder geval een overgangsregeling. Ook kijkt de wethouder naar de mogelijkheid voor ontheffing voor wie economisch afhankelijk is van de auto. Zwaar vervuilende vrachtwagens zijn sinds 2007 al niet meer welkom in het centrum van Utrecht.

Utrecht is de eerste stad in Nederland die vervuilende personenauto's uit de binnenstad weert. In Duitsland gebeurt het in diverse steden al langer en is het zeer succesvol gebleken.

Vragen en antwoorden:

V: Waarom lees ik steeds over vuile Duitse oude auto's?
A: De vuile personenauto's uit Duitsland worden nu naar NL geëxporteerd. In Duitsland werkt het al jaren en is het succesvol gebleken.

V: Waarom op jaartal uitsluiten en niet op basis van vervuiling?
A: Voor GroenLinks maakt het niet uit op welke wijze de vervuilende auto's beperkt worden. Het gaat om het resultaat: als het praktisch uitvoerbaar is om op uitstoot te werken, dan is dat prima. Vooralsnog lijkt het werken met leeftijd praktisch het meest haalbare. Wij staan open voor de discussie hierover. Het is ook juist de bedoeling om over deze maatregelen de discussie met de stad aan te gaan, zodat we in 2015 komen tot een goede maatregel

V: Waar komt dit plan vandaan?
A: De raad heeft al lange tijd aangedrongen op maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Hiermee wordt een flinke stap gezet. De wethouder onderkent de problemen en toont met dit plan lef om een van de oorzaken aan te pakken.

V: Een diesel bus stoot net zo veel uit als een Duitse importauto. Waarom niet de bussen verbieden?
A: De vieze bussen worden eind 2013 vervangen. Die maatregel is onderdeel van de nieuwe aanbesteding. Dan gaan er in een klap zo'n 200 bussen uit en worden vervangen door schonere.

V: Waarom alleen de binnenstad? Lombok staat vol met vuile auto's!
A: Het effect van de milieuzone is groter dan alleen de zone zelf. De hele stad heeft er baat bij. Natuurlijk kunnen we de stad volledig verboden verklaren voor vieze auto's, maar dat is praktisch niet haalbaar. Beter is om eigenaren te stimuleren om hun vieze auto met extra subsidie te laten vervangen door een schonere.

V: Waarom oude auto's weren en niet alle auto's?
A: De oude auto's zorgen in verhouding voor de meeste vervuiling. Dus het is logisch de vervuiling bij de bron aan te pakken en juist de vuilste auto's proberen te weren.

V: Dit zet geen zoden aan de dijk. Het Rijk (landelijk beleid) kan alleen dit soort grote problemen oplossen.
A: Het Rijk laat het probleem liggen. Geen kilometerheffing en het verhogen van de maximum snelheid, waardoor de achtergrondconcentratie nog hoger wordt. Daarom moeten we als gemeente doen wat we kunnen!

Heb je nog vragen na het lezen van dit bericht, stuur ze naar groenlinks@utrecht.nl