De afspraak tussen het Rijk en de regio over aanpak van de Ring Utrecht leidt tot gemengde gevoelens bij de fractie van GroenLinks Utrecht. De fractie is teleurgesteld over de voorkeur voor verbreding van de A27 naar twee keer zeven zijstroken. GroenLinks is wel tevreden over de investering van 110 miljoen euro in de tram naar de Uithof, het MIRT-onderzoek naar regionaal Openbaar Vervoer en aandacht voor goede inpassing van de NRU en de A27.
Ook het terugdraaien van het voornemen om de snelheid op de NRU te verhogen naar 100 km per uur, het uitstellen van de verbreding van de A12 en het definitief schrappen van de weg door Leidsche Rijn zijn winstpunten. Woordvoerder en gemeenteraadslid Peter van Corler: "De voorkeur van het Rijk gaat uit naar de variant met twee keer zeven rijstroken op de A27. Daar balen we natuurlijk flink van, maar met het huidige asfaltkabinet was dit totaalpakket het hoogst haalbare. We blijven ons vol inzetten om in de tweede fase MER er het beste voor Utrecht uit te slepen."
Tweede fase MER
Nu er voor de variant uitbreiding A27 is gekozen, gaat de tweede fase van de Milieueffectrapportage (MER) in, waarin onder andere de ruimtelijke inpassingen voor de stad worden onderzocht en beoordeeld. Op basis hiervan wordt in 2013 de precieze omvang van de uitbreiding van de A27 bepaald. GroenLinks blijft zich tot het uiterste inspannen om de negatieve gevolgen voor de leefomgeving en natuur tegen te gaan en de asfaltuitbreiding zoveel mogelijk te beperken. “Er moeten nu richtlijnen worden opgesteld voor de tweede fase MER”, zegt Van Corler. “Die moeten we als gemeenteraad aangrijpen om er voor te zorgen dat onze voorwaarden een plek krijgen in het vervolg van dit project. Met de voorkeur van de minister voor twee keer zeven rijstroken op de A27 wordt het een hele klus om de asfaltuitbreiding zo veel mogelijk te beperken. ”
Alternatieven
Het burgerinitiatief De Kracht van Utrecht, dat is opgesteld om te laten zien dat er een duurzaam regionaal alternatief is voor de snelwegplannen, is volgens Van Corler te mooi om te laten liggen. GroenLinks blijft zich hard maken voor de dragende elementen uit het initiatief, zoals het prijsbeleid. "Wij zijn een warm voorstander van het duurzame alternatief, de Kracht van Utrecht.”, aldus van Corler. “We blijven ons als GroenLinks inzetten om deze plannen zo veel mogelijk voor elkaar te krijgen. Het MIRT-onderzoek naar OV biedt hiervoor kansen. Maar ook vormen van prijsbeleid zijn wat ons betreft zeker niet afgeschreven.”
Extra geld OV
De overeenkomst die minister Schultz van Haegen met de provincie Utrecht, gemeente Utrecht en het BRU heeft gesloten bestaat naast de maatregelen voor de A27 ook uit extra investeringen in het Openbaar Vervoer. Het Rijk investeert 110 miljoen Euro, waardoor de gemeente hopelijk snel kan beginnen aan de aanleg van een tramverbinding naar de Uithof. Woordvoerder Verkeer Peter van Corler is tevreden over die extra investeringen: “Het is een noodzakelijke eerste stap om de regio in de toekomst bereikbaar te houden. Een volwaardig tramnetwerk, structurele verbeteringen in de rest van het Openbaar Vervoer en het opwaarderen van de hoofdfietsroutes, zoals nu al gebeurt, is een van de voorwaarden om dé OV en fietsstad van Nederland te worden. En dat is en blijft onze ambitie.”