GroenLinks Utrecht heeft samen met PvdA, ChristenUnie en Trots op Nederland schriftelijke vragen gesteld aan het Dagelijks Bestuur van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) over de toegenomen drukte in de stadsbussen 11, 12 en 12s. "Het is bij sommige haltes zo druk dat reizigers moeten achterblijven, omdat de bussen overvol zijn.", zegt GroenLinks raadslid Steven de Vries.

Ook dit jaar is er een toename van het aantal studenten dat voor Utrecht kiest. De toename heeft echter niet tot een verruiming van de dienstregeling geleid. "Het BRU spreekt van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Maar is het hoogwaardig als de meeste reizigers in de spits tot een staanplaats zijn veroordeeld? We willen weten wat het bestuur gaat doen om dit probleem aan te pakken.", aldus de Vries.

Lees hier de schriftelijke vragen: 

  1. Is het Dagelijks Bestuur van het BRU als OV-concessieverlener bekend met het gestegen aantal nieuwe studenten aan Hogeschool en Universiteit ten opzichte van vorig jaar? 
  2. Heeft het te verwachten toenemende gebruik van het openbaar vervoer naar de Uithof geresulteerd in een uitbreiding van de capaciteit en/of dienstregeling? Zo neen, waarom niet? 
  3. Hebben leden van het Dagelijks Bestuur van het BRU zelf wel eens geprobeerd in de spits de bus te nemen naar (of van) de Uithof? Was dit een prettige ervaring? 
  4. In hoeverre kan men nog van Hoogwaardig Openbaar Vervoer spreken als de meeste reizigers in spits slechts een staanplaats in de bus kunnen bemachtigen?  
  5. Vindt het Dagelijks Bestuur het acceptabel dat passagiers achterblijven bij de halte omdat de bussen niet meer reizigers kunnen meenemen? Zo ja, waarom? 
  6. De vertramming van de HOV-om-de-zuid zou een verlichting kunnen betekenen voor de reizigersstroom tussen de Uithof en het Centraal Station. Voor deze is gerealiseerd zal het aantal passagiers de komende jaren echter nog verder toenemen. Hoe worden deze reizigers geaccommodeerd?  
  7. De HOV-om-de-zuid zal naar verwachting een verlichting betekenen voor de huidige buslijn 12(s). Lijn 11 door de binnenstad is echter in de spits (en steeds vaker ook daarbuiten) overvol. Hoe wil het Dagelijks Bestuur de reizigers op lijn 11 dit jaar en komende jaren accommoderen? 
  8. Door de drukte op een aantal buslijnen verloopt het uitchecken met de ov-chipkaart zeer rommelig en langzaam waardoor de bus mogelijk vertraging oploopt en reizigers het risico lopen met extra kosten opgescheept te worden. Ziet het Dagelijks Bestuur mogelijkheden om op drukke haltes in/ uitcheck palen te realiseren?