Over de buurt, de veiligheid, de gemeentelijke dienstverlening, de betrokkenheid en het algehele imago van stad is de Utrechter tevreden. En niet zomaar tevreden. Dat blijkt uit de Inwonersenquête 2008. De gemeente heeft in het afgelopen najaar zo'n 10.000 mensen gevraagd naar hun mening over, hun beleving van en de ervaring met de stad in al haar facetten. Daaruit blijkt dat de stad in vrijwel alle opzichten prima scoort!

Veiligheid
Als het gaat om het gevoel van veiligheid, geeft iets meer dan drie op de tien aan zich wel eens onveilig te voelen in hun eigen buurt. Voornamelijk op plekken waar jongeren rondhangen. En daarmee hebben we meteen het minst positieve cijfer te pakken. De veiligheid blijft een groot probleem in de stad, maar minder vaak werden het openbaar vervoer en het centrum van de buurt genoemd als 'onveilige' plekken.

Participatie
Een ongelooflijke zes van de zeven buurtbewoners voelt zich verantwoordelijkvoor de leefbaarheid en veiligheid in hun buurt. Iets waar GroenLinks trots op is. De participatie van bewoners is voor ons zeer waardevol en moet zeker verder gestimuleerd worden. Daar valt dan ook nog wel een hoop te winnen. Slechts een kwart van de bewoners heeft zich in het afgelopen jaar actief ingezet voor de leefbaarheid en veiligheid. Dan kan dus beter. Utrechters verbeteren verder hun buurt door goed op te letten wat er in hun buurt gebeurt, zonodig de politie te bellen en hun huis veilig te maken tegen inbraak.

De buurt
Bijna alle inwoners (92%) noemen de buurt waarin zij wonen prettig. Eenderde van de bewoners denkt dat hun buurt erop vooruit zal gaan en 16% verwacht een achteruitgang. Buurtproblemen van inwoners hebben vooral te maken met verkeer, vervuiling en gebrekkig beheer van de openbare ruimte en problemen met de jeugd in de buurt. Thema's waar GroenLinks zich altijd sterk voor heeft gemaakt en zal blijven maken. De meeste inwoners zijn erg tevreden over het openbaar vervoer in hun buurt, de straatverlichting en de winkels in de buurt.

De Gemeente
Ook zijn de meeste Utrechters tevreden over het contact met de gemeente Utrecht. Ruim 71% geeft aan erg tevreden te zijn over de beleefdheid van medewerkers en de bereikbaarheid van de balie of het loket. Over de snelheid van reacties uit het ambtelijk apparaat scoort de gemeente een 6,6 als rapportcijfer.

Kortom, de gemeente doet het over het algemeen goed in de ogen van de Utrechter. GroenLinks is blij met deze positieve uitkomst en komt de komende periode met voorstellen om de tevredenheid onder de burger verder te vergroten en uit te bouwen.