Driedubbele winst
Het meest recente voorstel voor aanpassingen ´binnen de bak´ en de snelheid te verlagen kan op veel sympathie rekenen. Raadslid Fred Dekkers: ‘Onderzoek toont aan dat de bereikbaarheid en doorstroming net zo goed is als bij het Tracébesluit. Door niet te verbreden besparen we honderden bomen in Amelisweerd en veel belastinggeld. Daarbij jaagt dit voorstel het reizen met de fiets en het OV aan. Een driedubbele winst.’
80 km/uur
In het Alternatief Ring Utrecht wordt de snelweg niet verbreed, maar wordt de bestaande breedte van de weg optimaal benut: door de maximumsnelheid aan te passen naar 80 km/u passen er meer rijstroken op dit deel van deze snelweg en zou een kostbare en risicovolle verbreding van de betonnen bak waarin de A27 ligt niet nodig zijn. Daarnaast wordt in het alternatief het verkeer beter verdeeld over de wegen rondom Utrecht, waaronder de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU), waardoor de bereikbaarheid verbetert. Tot slot worden in het voorstel de alternatieven voor de auto verbeterd door investeringen in openbaar vervoer en fietspaden. En er worden afspraken gemaakt met werkgevers en onderwijsinstellingen over reistijden om de spits te verminderen en het stimuleren van reizen met fiets en ov. Daarbij zijn varianten doorgerekend met en zonder betalen naar gebruik.