Dekkers houdt zich al jaren bezig met de planvorming rondom het huidige Westplein: “Er loopt daar nu nog een veredelde snelweg door de stad en dat is natuurlijk doodzonde. Ik ben blij dat we Lombok veel meer met de stad gaan verbinden. Op dit moment komt niemand voor z’n lol op het Westplein. Dat wordt in de toekomst heel anders.” De gemeente is voornemens om onder andere 350 a 400 woningen te gaan bouwen, tuinen en parken te creëren en de Leidse Rijn door te trekken naar de stad. De plannen zijn ontstaan samen met bewoners en instellingen uit de buurt.

Toch nog teveel auto’s

Hoewel er in de toekomst een stuk minder auto’s over het Lombokplein zullen rijden, moet er volgens GroenLinks nóg meer gedaan worden om de verkeersdruk te verlagen. Dekkers: “In de plannen staat dat er maximaal 15.000 vervoersbewegingen per dag mogen zijn. Dat vind ik nog fors en bovendien wordt dat aantal met de huidige plannen niet gehaald. Ik zet me daarom in voor nog minder verkeer en meer rust en veiligheid in het nieuwe gebied. Daarvoor zullen we ook op andere plekken in moeten grijpen.” GroenLinks wil daarom onder andere dat op de toekomstige stadstraat van de Overste de Oudstelaan tot de Daalsetunnel maximaal 30km per uur wordt gereden. Ook zijn er bijvoorbeeld extra verkeersmaatregelen nodig die ervoor zorgen dat er minder auto’s gaan parkeren bij de kantoren langs de Graadt van Roggeweg en rond het Jaarbeursplein.

De gemeenteraad bespreekt vandaag het bestemmingsplan. Als alles volgens planning verloopt, beginnen de werkzaamheden in 2024.

Foto: gemeente Utrecht