UTRECHT – De wegen door Amelisweerd en Leidsche Rijn worden als volwaardige varianten meegenomen in de richtlijnen voor het Milieueffectrapport Ring Utrecht. Dat is de uitkomst van de extra raadsvergadering van donderdag waarin de richtlijnen definitief werden vastgesteld. Een minderheid in de gemeenteraad steunde de door GroenLinks ingebrachte wijzigingsvoorstellen om de wegen door Amelisweerd en Leidsche Rijn uit de richtlijnen te halen.
Al eerder spraken verschillende partijen zich uit tegen deze varianten maar dat leidde vandaag niet tot het officieel schrappen van de wegen. Ondanks dat de collegepartijen PvdA, ChristenUnie en het CDA tegen de wegen door Amelisweerd en Leidsche Rijn zijn, willen ze wel dat de wegen als volwaardig onderzocht worden. Wat GroenLinks betreft een merkwaardige positie. "Het is raar dat wegen waar niemand op zit te wachten nu toch onderzocht gaan worden. Met name de draai van de PvdA die zich zegt te verzetten tegen deze wegen is onbegrijpelijk.", zegt woordvoerder verkeer Peter van Corler. "Ook is het is zeer spijtig dat er in de richtlijnen geen volwaardige OV-variant opgenomen wordt. Afgesproken is om de optimalisatie van het Openbaar vervoer vóór nieuwe infrastructurele maatregelen te laten gaan. Zonder een forse OV-variant neem je die optimalisatie niet serieus."
Van Corler begon de raadsvergadering met het ophouden van acht vuistdikke boeken vol met inspraakreacties op de startnotitie Ring Utrecht. Bewoners en belanghebbenden konden hun mening geven over de plannen voor de Ring Utrecht in de daarvoor bestemde inspraak. "Daar is massaal gebruik van gemaakt.", aldus Van Corler. "En de reacties zijn zeer helder en laten niets aan de verbeelding over. Mensen willen die wegen niet. Het is zeer spijtig dat een aantal partijen hun oor liever laat hangen naar de minister, dan naar hun eigen stadsgenoten."
Met het vaststellen van de richtlijnen is een volgende stap gezet in het verder omringen van de stad met snelwegen. de raad heeft een belangrijk moment laten schieten om echt werk te maken van duurzame mobiliteit in de regio.