GroenLinks wil structureel aandacht voor de positie van fietsers bij bouwwerkzaamheden en omleidingen. Onlangs vernam de fractie dat de Catharijnesingel mogelijk voor twee maanden wordt afgesloten voor fietsers. GroenLinks raadslid Peter van Corler maakt zich zorgen over de veiligheid en de doorstroming en heeft hierover vandaag schriftelijke vragen aan het college gesteld.
Door de enorme hoeveelheid bouwwerkzaamheden in de stad worden er op veel plaatsen tijdelijke maatregelen genomen, waaronder tijdelijke fietspaden. Volgens Van Corler zijn die verre van ideaal: "Vaak zijn dergelijke paden funest voor het fietscomfort en vooral de veiligheid. Denk aan fietspaden gemaakt van platen, waar banden vastlopen in de lengterichels tussen de platen die niet goed aansluiten."
Met enige regelmaat vraagt de fractie van GroenLinks aandacht voor fietsers bij omleidingen en bij tijdelijke inrichting van de weg. Toch blijkt het in de praktijk lastig om te zorgen dat fietsers bij wegwerkzaamheden zo veilig mogelijk en comfortabel hun bestemming kunnen bereiken. "Zeker in een druk fietsgebied als het Stationsgebied blijkt dit moeilijk. De omleiding zou via het Stationsplein gaan lopen, maar daar is de ruimte voor fietsers nu al erg beperkt. Ik wil van het college weten of er nog gekeken wordt naar een alternatieve oplossing", zegt Van Corler.
Ook wil het raadslid dat de gemeente structureel werkt aan de positie van fietsers bij tijdelijke verkeerssituaties. "De gemeente heeft de Commissie Advies Gebruik Openbare weg (CAGO) die onder andere adviseert bij tijdelijke verkeersmaatregelen. GroenLinks vindt, gezien de vele fietsers in de stad en de ambitie van het college om fietsstad van Nederland te worden, dat er iemand binnen die commissie aangesteld zou moeten zijn, die zich puur op het belang van fietsers richt. Als die positie er niet is, moet die in het kader van de veiligheid, zo snel mogelijk gecreëerd worden", aldus Van Corler.
Lees hieronder de schriftelijke vragen.
1. Klopt het signaal dat de Catharijnesingel vanwege bouwactiviteiten afgesloten wordt voor fietsverkeer? Is het college nog op zoek naar andere mogelijkheden, zodat het fietsverkeer zo veel mogelijk ongehinderd kan doorrijden?
2. Deelt het college de mening van GroenLinks dat er juist bij fietsers als kwetsbare groep verkeersdeelnemers extra aandacht moet zijn voor goede en veilige tijdelijke maatregelen? Zo ja, hoe zorgt het college er voor dat dit in praktijk wordt gebracht?
3. De aannemers van de bouwprojecten zijn verantwoordelijk voor het inrichten van de tijdelijke verkeerssituatie. Op welke wijze wordt er gecontroleerd dat de afspraken die hierover worden gemaakt ook worden uitgevoerd? Hoe zorgt de gemeente er voor dat klachten over dit soort tijdelijke situaties tijdig bij de juiste aannemers terecht komen en verholpen worden?
4. Is er binnen de Commissie Advies Gebruik Openbare weg (CAGO) iemand specifiek belast met aandacht voor de positie van fietsers? Zo nee, deelt het college de mening van GroenLinks dat gezien de vele fietsers in de stad en de ambitie om dé fietsstad te worden dit wel nodig is?