De Utrechtse fracties van GroenLinks, ChristenUnie, D66, PvdA, S&S, PvdD, SP en DENK maken zich zorgen over de escalatie van de vluchtelingencrisis op de grens tussen Griekenland en Turkije. Donderdag vragen ze het college zich uit te spreken voor het in Utrecht opvangen van een deel van de vijfhonderd kinderen, die nu zonder familie of toekomst vastzitten in onveilige kampen.

De partijen gaan hiermee in op de oproep van samenwerkende hulporganisaties (Stichting Vluchteling, VluchtelingenWerk Nederland en Defence for Children) aan gemeenten om gezamenlijk leiderschap en solidariteit te tonen met de alleenstaande kinderen op de Griekse eilanden. GroenLinks raadslid Fred Dekkers: “In de overbevolkte kampen proberen vluchtelingen onder erbarmelijke en beschamende omstandigheden te overleven. Kinderen zijn extra kwetsbaar en verdienen onze bescherming.”

Naast het opvangen van een deel van de vijfhonderd kinderen, vragen de partijen het college om bij de regering aan te dringen op ingrijpen om de escalatie te doorbreken. Utrecht staat hierin niet alleen. Ook in andere grote steden en in het buitenland, zoals Berlijn, neemt de lokale politiek initiatieven om op te roepen tot effectief ingrijpen en zelf vluchtelingen welkom te heten.

Wake

Veel Utrechters maken zich zorgen over de escalatie. Woensdagavond 4 maart verzamelden zich op initiatief van New Neighbours zo’n 300 Utrechters op het Domplein voor een wake, om zich zo solidair te tonen met de vluchtelingen en schaamte uit te spreken voor de Europese Unie en de nationale regeringen die onvoldoende doen.