Gisteren hebben GroenLinks, PvdA, D66, SP, ChristenUnie en Stadspartij Leefbaar Utrecht een brief naar de vaste Kamercommissie Infractructuur en Milieu gestuurd met daar in een oproep om de zorgen van Utrecht over de voorgestelde verbreding van de A27 serieus te nemen. De fracties vragen de Kamerleden onder andere de 2x6 'binnen de bak'-variant in de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse mee te nemen en af te zetten tegen de 2x7 variant buiten de bestaande bak.

Aan vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu.

Donderdag 4 april 2013

Geachte Tweede Kamerleden,

Tijdens het overleg aanstaande maandag van de commissie Infrastructuur en Milieu staat het onderzoek van de commissie Schoof over de A27 op de agenda. De meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad heeft zich in dit project altijd constructief opgesteld. Daarbij hebben we de verschillende belangen van onder meer ruimte, kwaliteit, doorstroming en veiligheid rondom dit project zo goed mogelijk tegen elkaar afgewogen. Eén van de opties waarvoor de meerderheid van de Utrechtse raad vanaf het begin voor heeft gepleit, is het verbreden van de weg naar 2x6 rijstroken binnen de bestaande bak van Amelisweerd. Deze optie is tot op heden nog steeds niet volwaardig onderzocht. Ook een meest milieu vriendelijke of minimale asfalt variant (MMA) is tot op heden niet onderzocht.

In het rapport van de commissie Schoof wordt de 2x6 variant zonder meer afgedaan als te onveilig, terwijl het SWOV enkel aangeeft dat niet met zekerheid is te zeggen dat er een aanvaardbaar veiligheidsniveau zal ontstaan. Door het op deze wijze trekken van conclusies zonder gedegen onderzoek is bij ons de indruk ontstaan dat overwegingen van de meerderheid van Utrechtse gemeenteraad (maximaal 80km/uur, onderzoek naar MMA, binnen de bak blijven) door het Rijk niet serieus worden genomen.

De verbreding van de A27 met 2x7 rijstroken buiten de bak bij Amelisweerd is ingrijpend en heeft een grote impact op de omgeving. Van het budget van 1,2 miljard euro gaat minimaal 500 miljoen euro in de verbreding buiten de bak zitten, de technische risico’s zijn groot en de noodzaak is twijfelachtig. Dit vraagt op z’n minst om een zorgvuldige weging van de oplossing binnen de bestaande bak. De Utrechtse gemeenteraad heeft al eerder aangegeven dat het volwaardig onderzoeken van de “binnen de bak”-optie noodzakelijk is. Bovendien heeft de gemeenteraad de voorkeur uitgesproken voor een snelheid van 80km/uur op de A27, A12 en NRU, waarmee een goede oplossing binnen de bestaande bak makkelijker dichterbij komt. (zie: http://www.utrecht.nl/CoRa/Griffie/Moties/M2010/motie%20M044.pdf voor de betreffende motie.)

De commissie Schoof stelt dat het uitvoeren van een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) nodig is. Wij ondersteunen dit en we vragen u om in deze MKBA ook de maatschappelijke kosten en baten van een fatsoenlijk doorgerekende 2x6 “binnen de bak”-variant af te zetten tegen deze kosten en baten van de 2x7 variant buiten de bestaande bak en de nulvariant. Zo kunt u de kans benutten de zorgen en overwegingen vanuit de Utrechtse bevolking en gemeenteraad wel serieus te nemen.

Met vriendelijke groet,

 

Peter van Corler
GroenLinks Utrecht

Gerry Nalis
PvdA Utrecht

Bram Fokke
D66 Utrecht

Michel Eggermont
SP Utrecht

Jan Wijmenga
ChristenUnie Utrecht

Vincent Oldenborg
Stadspartij Leefbaar Utrecht