Utrecht investeert de komende twintig jaar maar liefst 420 miljoen euro in beter openbaar vervoer. Ook wordt er bijna zestig miljoen euro uitgetrokken voor de fiets en nog eens 150 miljoen euro uitgegeven aan nieuwe parkeerterreinen aan de randen van de stad. GroenLinks is positief over de plannen.
Door de investeringen in beter openbaar vervoer en in de fiets moet het aantal autokilometers in Utrecht gaan dalen. Dat is nodig om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Utrecht moet uiterlijk in 2015 aan de Europese normen voor schone lucht voldoen. Nu zijn er nog meerdere plekken in de stad waar de lucht te vuil is, waardoor sommige bewoners ziek worden of vroegtijdig overlijden.
De 420 miljoen euro voor openbaar vervoer gaat niet alleen naar nieuwe tramrails, maar ook naar het verder verbeteren van het buslijnennet. Jaarlijks moet het aantal ov-reizigers met vijf procent groeien. De gemeente wil daarnaast extra parkeerterreinen aanleggen rondom de stad, waar vandaan automobilisten met snel openbaar vervoer verder kunnen reizen. Het geld voor de fiets gaat onder meer naar extra fietsenstallingen -en parkeerplekken en naar een uitgebreid fietspadennetwerk waar snel en comfortabel gefietst kan worden.
Autoknelpunten
Utrecht investeert daarnaast 155 miljoen in het aanpakken van autoknelpunten. Autorijden binnen de stad wordt onder meer ontmoedigd door een aantal routes af te sluiten voor autoverkeer. Zo komen er verkeersknips in de omgeving van het Ledig Erf, bij de Weerdsingel en op de Croeselaan. Met dit zogenoemde sectorenmodel wil de gemeente bereiken dat auto's niet langer het centrum doorkruisen, maar dat automobilisten zo snel mogelijk de stad uitrijden.
GroenLinks vindt dit opknippen van de stad in sectoren de beste manier om straten aan te pakken waar luchtkwaliteitsnormen nu worden overschreden. ,,Het autogebruik binnen de stad wordt hiermee ontmoedigd”, zegt raadslid Peter van Corler. ,,Maar ik maak me wel zorgen over de verwachte verkeerstoename elders in de stad als gevolg van het sectorenmodel. De problemen met verkeer mogen straks niet worden afgewenteld op een ander deel van de stad. Gelukkig geeft het college aan dit ook niet acceptabel te vinden. We zullen scherp letten op de maatregelen die problemen met de verschuiving van auto"s naar andere straten moeten voorkomen.”
Bereikbaarheid
Met het pakket aan maatregelen moet Utrecht gezonder worden voor de inwoners en tegelijkertijd bereikbaar blijven. Om dit laatste te bereiken komt er op drukke wegen een groene golf, zodat het autoverkeer beter kan doorstromen en de luchtkwaliteit daardoor verbetert. Om de verkeersoverlast in Oog in Al omlaag te krijgen, mogen auto’s straks niet meer vanaf de M.L. Kinglaan de Pijperlaan inrijden en komt er een vrachtwagenverbod. De gemeente gaat onderzoek doen naar maatregelen om het verkeer op het traject vanaf de Pijperlaan tot en met de Marnixlaan terug te dringen.
Een eventuele nieuwe invalsweg vanaf de A2 naar het centrum komt er niet. Peter van Corler: ,,Het zou vreemd zijn als we alles in het werk stellen om de overlast van het autoverkeer terug te dringen, om vervolgens het autoverkeer wel te faciliteren met een nieuwe invalsweg naar het centrum. Meer asfalt leidt overal tot meer autogebruik en dus tot nog meer overlast. Dat willen we niet.”
Gedragsverandering
GroenLinks wil daarentegen een stevig pakket maatregelen om het aantal autobewegingen terug te dringen. ,,In het plan worden al maatregelen aangekondigd om het gedrag te beïnvloeden, zoals het versneld uitbreiden van het aantal autodate-plekken en bundeling van goederenvervoer. Het actieplan kan op dit punt aangescherpt worden”, aldus Van Corler. ,,Denk bijvoorbeeld aan een jaarabonnement op een deelauto voor mensen die hun parkeervergunning inleveren, een GVU-abonnement voor afgestudeerde studenten bij het inleveren van hun OV-jaarkaart of aan een stimuleringsregeling van schone voertuigen voor veelgebruikers zoals makelaars, koeriers en taxichauffeurs.”
Volgens Van Corler is er geen andere keus dan een ombuiging te bewerkstelligen van auto naar fiets en OV. ,,De grens aan wat onze stad nog aan auto's kan verwerken is bereikt. Als we niks doen stijgt het autoverkeer bovendien met nog eens dertig procent. Om dat rampscenario te voorkomen moeten we nu investeren om Utrecht bereikbaar en leefbaar te krijgen én te houden.”