Het college mocht een milieuzone instellen. Dat is het oordeel van de Raad van State in het hoger beroep dat de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) en de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) aanspanden tegen het verkeersbesluit. 'Dit is heel goed nieuws voor Utrechters.'

Dit zegt GroenLinks-raadslid Thijs Weistra in een eerste reactie. Autoclub KNAC spande in 2015 een rechtszaak aan om de milieuzone ongedaan te laten maken. De Utrechtse rechtbank oordeelde begin 2016 dat het instellen van de maatregel rechtmatig was. Daarop ging KNAC in hoger beroep. Tegen deze uitspraak nu is geen hoger beroep meer mogelijk. 'De milieuzone blijft dus gewoon bestaan. Dit is heel belangrijk voor gezonde lucht in Utrecht,' zegt Weistra. Het GroenLinks-raadslid haalt het onderzoek van TNO aan waaruit blijkt dat de milieuzone een impuls heeft gegeven aan gezonde lucht: veel minder auto’s zonder roetfilter, een schoner wagenpark dan andere grote steden en een grotere daling in roetconcentratie dan in andere steden. 'TNO geeft aan: de milieuzone werkt.' 

Gezonde lucht

De milieuzone is een onderdeel van een pakket aan maatregelen dat Utrecht nam om de luchtkwaliteit te verbteren. Maar er is meer nodig, zegt Weistra. 'We willen dat de lucht zo gezond mogelijk wordt. Dat is ambitieus en niet eenvoudig. En daarin worden we ook nog eens belemmerd door het gesjoemel met dieselauto’s en het feit dat de landelijke overheid de maximumsnelheid op omliggende snelwegen heeft verhoogd. We zullen lokaal extra stappen moeten zetten voor de gezondheid van Utrechters.' 

Scooters

GroenLinks heeft in september aan het college gevraagd om met een nieuw ambitieus programma te komen om de luchtkwaliteit in Utrecht verder te verbeteren. Weistra: 'Verder stimuleren van lopen en fietsen, van deelauto’s en elektrische fietsen. En ook bij logistiek en goederen vervoer is veel te winnen.' Na een milieuzone voor personenauto's wil GroenLinks ook een milieuzone voor vervuilende scooters

Utrecht was de eerste stad in Nederland met een milieuzone voor personenauto's.