De plannen voor de A27 gaan gewoon door, de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) wordt vertraagd en de financiering voor de tram naar de Uithof komt een jaar later. Dat heeft minister Schultz van Haegen gisteren bekendgemaakt. GroenLinks is teleurgesteld en verbaasd over de keuzes. "Dat de optie van A27-verbreding binnen de bak bij Amelisweerd niet als serieuze bezuinigingsoptie wordt gezien is raar. Zeker omdat hier nog een onderzoek naar loopt", zegt Peter van Corler.
Onacceptabel
Als de A27 wél wordt verbouwd én de aanpak van de NRU uitgesteld wordt, dreigt er overlast in de stad op het onderliggend wegennet. De Waterlinieweg en de NRU krijgen het zwaar te verduren. "Zeker tijdens de werkzaamheden zelf zal de druk op het onderliggend wegennet gigantisch worden. Daardoor zal de lucht- en geluidsoverlast alleen maar verergeren. Dat is voor GroenLinks onacceptabel.", aldus van Corler. "Bovendien heeft de gemeente Utrecht nog een opgave om aan de normen voor luchtkwaliteit te voldoen bij knelpunten op de NRU. Die komt met uitstel ook onder druk te staan. We zullen als Utrecht dus andere oplossingen moeten zoeken om daar tijdig aan de normen te voldoen."
Tram
Er waren eerder al geluiden te horen over een eventuele vertraging van de tram als bezuinigingsoptie. "Nu blijkt het daadwerkelijk zo te zijn. Dat is flink balen", zegt Van Corler. "Terwijl de tram al in uitvoering is en voor de bereikbaarheid van Utrecht uiterst noodzakelijk is. Er zijn wel mogelijkheden om de aanleg voor te financieren, maar dat gaat dan ten kosten van het budget voor de tram zelf, dus dat is geen ideale optie."