In Amelisweerd vond zondag een demonstratie plaats tegen de voorgenomen verbreding van de A27. GroenLinks-raadslid Thijs Weistra was een van de sprekers. Hieronder zijn speech.

Wat goed dat jullie hier vandaag zijn!

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat alle deze verschillende partijen en individuen vandaag een geluid laten horen: een nee tegen de verbreding van de A27. Dat signaal neem ik mee terug naar de gemeenteraad, een signaal dat alle aanwezige partijen over kunnen brengen aan hun tweede Kamerfracties, zodat ook Minister Schultz dit signaal te horen krijgt: Utrecht wil geen verbreding van de A27!

Sommigen van jullie hebben hier eerder gestaan, toen in 1982 het bos hardhandig werd ontruimd. Ik was toen nog niet eens geboren. Eigenlijk is het treurig dat Den Haag zo weinig geleerd heeft in de tussentijd.

Dat GroenLinks zich al jaren stevig verzet is bekend.  Op initiatief van GroenLinks heeft bijna de hele gemeenteraad zich uitgesproken tegen de verbreding. En ook het college van burgemeester en wethouders heeft zich in niet mis te verstane woorden uitgesproken tegen de verbreding.

Ook vanuit de stad klinken de geluiden luid en duidelijk: Afgelopen dinsdag was ik op een bijeenkomst van de Kerngroep Ring Utrecht: de professionele organisatie van bewoners en experts, ook verantwoordelijk voor deze manifestatie. Bij elk feit dat gepresenteerd werd, werd het ongeloof in de zaal groter:

  • Een asfaltplateau van 15 rijbanen
  • Geluidschermen zo hoog als flatgebouwen
  • 37 hectare aan natuur onder het asfalt
  • Honderden bomen gekapt
  • Onherstelbare schade aan landgoed Amelisweerd
  • Een verspilling van 1,2 miljard euro

En waarvoor? Een prestige project van Minister Schultz zonder enige verkeerskundige noodzaak. Dat blijkt uit onderzoek van gezaghebbende instituten: het Centraal Planbureau, het planbureau voor de leefomgeving en de Technische Universiteit Delft. En uit een maatschappelijke kosten en baten analyse die de minister zelf heeft laten maken.

De plannen van Minister Schultz zijn gebaseerd op een mythe van oneindige groei. Een mythe van het uitblijven van technische vooruitgang. Een mythe van benzine slurpende auto’s. Dat kan anders. Dat moet anders. Investeer die 1,2 miljard in openbaar vervoer, in stimulering van elektrische en zelfrijdende auto’s, in betere fietspaden.

Het belangrijkste wat jij kunt doen: laat van je horen. Gebruik je stem om een zienswijze in te dienen tegen de verbreding van de A27. > Zienswijze indienen

Overtuig zoveel mogelijk mensen om in actie te komen.

Let wel: de beslissing valt net voor of net na de verkiezingen, dus de kans bestaat dat een nieuw kabinet een nieuwe beslissing neemt. Stem dus op een partij die je vertrouwt dit tegen te houden.