Vandaag heeft de gemeente Utrecht een flinke stap gezet naar een meer duurzamer en socialer inkoopbeleid. 'Door slim in te kopen, werken we aan onze sociale en groene ambities én krijgen we de beste waar voor ons geld,' aldus woordvoerder Peter van Corler.

Door Peter van Corler

In het nieuwe inkoopbeleid draait het niet om de goedkoopste aanbieder, maar staat een goed evenwicht tussen prijs en kwaliteit centraal. “De gemeente koopt op heel veel terreinen in: van zorg tot lantaarnpalen en van onderwijsgebouwen tot paperclips. Het is goed dat met het nieuwe inkoopbeleid op al die terreinen ook gekeken wordt naar duurzaamheid en social return een plek krijgt. Dit vraagt wel maatwerk.'

De gemeente Utrecht koopt jaarlijks voor ruim een half miljard aan producten en diensten in, en dat loopt de komende jaren op naar 650 miljoen. Van Corler: 'Het is niet meer dan logisch dat de gemeente deze inkoopmacht inzet om te investeren in een duurzame en sociale stad.'

Instrumenten voor maatwerk

'GroenLinks heeft eerder met een motie opgeroepen werk te maken van duurzaam inkopen. Het resultaat daarvan zien we nu in het beleid terug,' aldus Van Corler. Om duurzaamheid een vast onderdeel te laten zijn van de inkopen van de gemeente, gaat een ambitieweb gebruikt worden. Met dit ambitieweb wordt voor verschillende elementen, zoals energie, water en mobiliteit, bepaalt welk ambitieniveau wordt nagestreefd. 'Hiermee wordt duurzaamheid een vast onderdeel van het inkoopbeleid. Bovendien is er eerder op initiatief van GroenLinks geld vrij gemaakt voor een medewerker die de gemeentelijke inkopers helpt om duurzame oplossingen te vinden.'

Voor Social Return on Investment gaat een bouwblokken-methode gebruikt worden. 'De gemeente stelde al eisen aan de wat grotere opdrachtnemers om een vast percentage van de opdracht in te zetten voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt,' Van Corler. 'Met de nieuwe bouwblokken-methode wordt beter gekeken wat aansluit bij de mogelijkheden van de opdrachtnemer.'

Right to Challenge

Op verschillende terreinen binnen de gemeente wordt bekeken hoe er gebruik gemaakt kan worden van de kracht in de stad, zoals met buurtbudgetten, initiatievenfonds en right to challenge. Het is goed dat er meer ruimte gegeven gaat worden aan de bewoners van de stad om voor de eigen leefomgeving initiatieven te nemen. Het nieuwe inkoop-beleid moet daar rekening mee houden en ruimte voor bieden. 'Zo zou het erg jammer zijn dat een goed buurtinitiatief voor groenonderhoud niet door kan gaan, omdat de gemeente een raamcontract heeft afgesloten met een hoveniersbedrijf waardoor het onmogelijk wordt.'

Op initiatief van onder andere GroenLinks heeft ook deze kracht van de stad een plek gekregen in het nieuwe inkoopbeleid.