Het college gaat meer ruimte op straat realiseren, parkeeroverlast beter aanpakken en ruimte maken voor bouwontwikkelingen. Dat staat in de nota Stallen en parkeren, die het Utrechtse college gisteren heeft vastgesteld. Eind vorig jaar kon iedereen een inspraakreactie geven op het parkeerbeleid en dat heeft tot aanpassingen geleid. Zo zullen weesfietsenacties nu ook buiten de binnenstad georganiseerd worden om de ruimte voor fietsparkeren beter te benutten.
Wandelaars en fietsers, maar ook groen, krijgen in deze nieuwe aanpak voor fiets- en autoparkeren meer ruimte op straat. Ook wil het college betaald parkeren invoeren op basis van parkeerdruk en bewoners meer keuzes bieden voor wanneer bezoekers moeten betalen. Het college maakt bouwontwikkelingen makkelijker door het verplicht aantal parkeerplaatsen bij bouwlokaties te verlagen en stimuleert gebruik van ov en fiets. Parkeertarieven voor bezoekers in de ring rond de binnenstad worden verhoogd. Tarieven voor bewoners en bedrijven blijven lager dan tarieven voor bezoekers, maar worden wel geleidelijk aan kostendekkend gemaakt. De parkeervergunning voor de tweede auto wordt duurder. De gemeente gaat in drukke winkelstraten experimenteren met lage tarieven voor kort parkeren. Tot slot wordt het makkelijker gemaakt om een parkeerplaats te gebruiken voor b.v. fietsklemmen of een fietstrommel. Belangrijkste wijzigingen door inspraak Naar aanleiding van de inspraakreacties en de adviezen van wijkraden, ondernemers, ontwikkelaars, woningcorporaties, experts, wijkbureaus en de GG&GD is de nota Stallen en parkeren aangepast. Deelautobeleid en handhaving weesfietsen maakt nu ook onderdeel uit van het plan. Ook is de minimum autoparkeernorm voor studentenhuurwoningen verlaagd. Het volledige inspraakrapport met de reacties, adviezen en de wijzigingen is beschikbaar op www.utrecht.nl/aantrekkelijkenbereikbaar.