GroenLinks en de ChristenUnie willen windmolens langs de A12 bij knooppunt Oudenrijn. De molens moeten in de polder Rijnenburg komen. Beide partijen hebben het college gevraagd om snel duidelijkheid te geven over deze mogelijkheid.

Bij de behandeling van de begroting voor 2008 had het college al enthousiast gereageerd op de motie van de ChristenUnie om de mogelijkheid van het opwekken van duurzame energie in de gemeente Utrecht te onderzoeken. GroenLinks en de ChristenUnie willen nu graag horen hoe het ervoor staat met de plannen. Ook vragen zij aan de wethouder of hij misschien meer plekken en mogelijkheden ziet binnen de gemeente voor opwekking van windenergie.

GroenLinks en de ChristenUnie vinden het zeer belangrijk dat de stad klimaatneutraal wordt in 2030 en zelf zoveel mogelijk duurzame energie opwekt. Naast windenergie kan dat ook met zonnepanelen, duurzame biomassa en bijvoorbeeld door energieleverende gebouwen neer te zetten.

De roep om windmolens bij Utrecht is actueel geworden, nadat minister Cramer van milieu deze week de komst van windmolens in de polders bij Woerden heeft tegengehouden vanwege aantasting van het landschap. Hierdoor kan de provincie Utrecht dit jaar vermoedelijk niet voldoen aan de minimale eisen voor opwekking van duurzame energie in de provincie. Nabij Utrecht is het bezwaar vanwege aantasting van de zichtlijnen niet aan de orde.