Raadslid Thijs Weistra: “Utrecht heeft gekozen voor fietsers en voetgangers, voor schone lucht en veilige straten. Wat GroenLinks betreft doen we met deze parkeergarage hetzelfde als wat we met de gedempte singel gedaan hebben: we draaien het terug en herstellen de stad voor onze inwoners. En het liefst zo snel mogelijk.”

Het stadsbestuur stelt voor om de parkeergarage voor twee jaar opnieuw in handen te geven van Klépierre. En daarna de garage voor 4 jaar in eigen beheer te nemen, om het vervolgens na mei 2028 te slopen. GroenLinks kan zich in dit plan vinden.

Weistra: “GroenLinks streeft naar een autovrije Oudegracht. We hebben lang gedacht dat de Springweggarage nodig zou zijn om parkeerplaatsen aan de gracht te kunnen opheffen. De wethouder heeft echter laten zien dat dat niet nodig is, omdat er nog veel plek vrij is in andere parkeergarages, zoals de vrijwel lege plekken bij Hoog Catherijne. En ja, dat is voor sommige mensen wat verder lopen. Maar het duurt nog 8 jaar en mensen die nieuw in de binnenstad komen wonen weten dat parkeren op afstand daarbij hoort.”

Woningen in plaats van parkeerplekken binnenstad

Op het terrein van de oude drukkerij ernaast komen 37 woningen. Voor de woningbouw op de grond van de parkeergarage zelf zijn nog geen concrete plannen. Weistra: “Wat GroenLinks betreft grijpen we de kans van eigen grondbezit in de binnenstad maximaal aan! En kiezen we op deze plek voor het bouwen van zoveel mogelijk betaalbare woningen (sociale- en middenhuur en betaalbare koop). Broodnodig en belangrijk in een wijk waar weinig sociale huur is.”