Er zijn twee buurtgesprekken en een stadsgesprek tijdens de besprekingen van het coalitie akkoord in Utrecht. Op dinsdag 24 april spreken de onderhandelaars met bewoners en anderen in theater Stefanus in Overvecht. Op dinsdag 8 mei is er een gesprek met inwoners van Vleuten-De Meern. De gesprekken zijn bedoeld om informatie op te halen voor de lopende coalitiebesprekingen en de komende collegeperiode. Vanaf maandag is er tijdens de onderhandelingsperiode ook wekelijks een paar keer een inloopmoment op de plek waar de onderhandelaars op dat moment met elkaar praten. Mensen die graag iets willen meegeven aan de onderhandelaars kunnen daar even binnen lopen. De informatie over de buurtgesprekken, het stadgesprek en de inloopmomenten staat op www.utrecht.nl/coalitie.

Op woensdagavond 9 mei organiseren de onderhandelaars een stadgesprek over de vraag hoe de stad ook de komende vier jaar kan worden betrokken bij het maken van beleid. En hoe het bestuur kan aansluiten op initiatieven uit de stad.

Ook de komende vier jaar willen de vertegenwoordigers van de beoogde van GroenLinks, D66 en ChristenUnie in gesprek met inwoners en ondernemers over wat nodig is voor de groeiende stad. Ze willen beleidsvoornemens toetsen en als het kan aansluiten op initiatieven uit de stad.