Change= verhuurt onder andere 600 studio’s nabij het Berlijnplein in Leidsche Rijn. Annemarijn Oudejans van Student & Starter licht toe: “Volgens de papieren gaat het hier om sociale huur, maar vanwege de zeer hoge servicekosten is er weinig sociaals aan. Je betaalt zo’n 1.000 euro voor een kleine studio. En dan kun je ook nog te maken krijgen met het opzeggen van je huurcontract zonder opgave van reden waardoor je in no-time op straat komt te staan.” Change= hanteert namelijk een zeer korte opzegtermijn, waardoor je binnen afzienbare tijd uit je huis moet. Meerdere huurders kregen de afgelopen tijd te horen dat hun contract was opgezegd. Dit gebeurde niet mondeling of schriftelijk, maar zonder vooraankondiging via een deurwaarder. Vervolgens deelde Change= vijf dagen later mee dat de contracten toch niet opgezegd werden, maar de deurwaarderskosten van €103 moeten de huurders alsnog ophoesten. Oudejans: “Dit is natuurlijk belachelijk. Wij willen dat de wethouder een stevig gesprek gaat voeren met Change=. De inzet van dat gesprek is goed verhuurderschap, dus standaard huurrechten, geen schimmige servicekosten en geen tijdelijke huurcontracten.”

Pervers verdienmodel

Change= kwam in het verleden al vaker in opspraak. BOOS heeft op YouTube twee uitzendingen aan het bedrijf gewijd, waaruit onder andere bleek dat de CEO van Change= flink verdient aan de servicekosten, ook al is dat bij wet verboden. TV programma Kassa zocht uit dat Change= naar schatting meer dan een miljoen euro aan servicekosten ten onrechte heeft geïnd bij de locatie in Amsterdam Zuid-Oost. Er zijn de afgelopen jaren dan ook meerdere rechtszaken gevoerd tegen het bedrijf. Al eerder trok de Utrechtse raad aan de bel bij de wethouder over de misstanden bij Change= en sprak zich in meerderheid uit om dit soort woonconcepten in de toekomst te weren uit de stad. Zwanenberg: “Helaas blijven ons alarmerende berichten bereiken van huurders. We kennen in Utrecht nog steeds een wooncrisis: mensen hebben geen keuze en gaan noodgedwongen in zee met een bedrijf dat geld verdient over de ruggen van huurders en het niet al te nauw neemt met de rechten van huurders. Wat ons betreft is er in Utrecht geen plaats voor dit soort perverse verdienmodellen.”