GroenLinks stelt tijdens het vragenuurtje van 9 maart vragen over de kosten van groene stroom bij evenementen.

In 2014 heeft GroenLinks vragen gesteld over het gebruik van dieselaggregaten tijdens evenementen. GroenLinks heeft het college met succes gevraagd om groene varianten aan te leggen. Nu blijkt dat het gebruik van die groene stroom veel duurder is dan het gebruik van dieselaggregaten. Ondernemers hebben GroenLinks hierover aangeschreven omdat ze graag kiezen voor een duurzame variant, maar het prijsverschil wel erg groot vinden.

GroenLinks en de Partij voor de Dieren vinden dat ondernemers die kiezen voor groene stroom hiervoor beloond zouden moeten worden. Daarom hebben wij hierover de volgende vragen:

1.  Klopt het dat de gemeente Utrecht 70 cent per kWh vraagt?
  2.  Is het college op de hoogte dat de duurzame variant, het afnemen van groene stroom uit de stroompunten, meer kost dan het opwekken van stroom met dieselaggregaten?
  3.  Is het college bereid om kritisch naar de opbouw van deze stroomprijs te kijken en te zoeken naar mogelijkheden om het prijsverschil ten opzichte van dieselaggregaten zo klein mogelijk te maken? Zo nee, waarom niet?