Het verkeer op de doorgaande route door de wijk Oog in Al is sinds de afsluiting van de afrit naar de A2 flink toegenomen. Uit tellingen blijkt dat er sinds december ruim 20% meer auto's op dit traject rijden.
Bewoners langs de drukke route door Oog in Al betalen het gelag voor de afsluiting van de A2-afrit bij Douwe Egberts. De Pijperlaan, Haydnlaan en Lessinglaan (PHL-lanen) zaten voor de afsluiting al tegen de maximale grenswaarden voor luchtkwaliteit aan, maar nu rijden er nog meer auto's door de wijk. In de spits kan er inmiddels geen verkeer meer bij op de PHL-lanen en in de daluren neemt het verkeer nog steeds flink toe.
GroenLinks wil daarom dat op korte termijn maatregelen worden genomen om het autoverkeer op de PHL-lanen in te perken, bijvoorbeeld door inzet van dynamisch verkeersmanagement, betere verwijzingen op de snelwegen, toeritdosering, tijdvensters voor vrachtverkeer en afspraken met vervoerders en het bedrijfsleven. Maar ook door automobilisten te belonen als zij gebruik maken van de alternatieve Nieuwe Ontsluitingsweg Utrecht West (nouw-2).
,,Er is nog een andere onorthodoxe manier om automobilisten gebruik te laten maken van de nieuwe ontsluitingsweg,” zegt raadslid Peter van Corler. ,,We kunnen bijvoorbeeld het groot onderhoud op de PHL-lanen vervroegen, zodat je automobilisten min of meer dwingt om een andere route te nemen.”
Ruimte
GroenLinks wil wethouder De Weger (ChristenUnie) de ruimte geven om snel maatregelen te nemen, ook als niet alle automobilisten daar blij mee zijn. Van Corler: ,,Het terugdringen van de overlast op korte termijn heeft wat ons betreft prioriteit boven het faciliteren van de autobereikbaarheid. Over de oplossingen op de lange termijn komen we in het najaar uitgebreid te praten bij het Actieplan Luchtkwaliteit.”
Met brede steun van de andere partijen is op initiatief van GroenLinks tijdens de raadscommissie Verkeer en Beheer op 15 april gesproken over de toenemende verkeersdruk. De urgentie van het probleem wordt door alle partijen gedeeld, maar over de oplossingen lopen de meningen uiteen. De wethouder heeft een taskforce ingesteld die op korte termijn met oplossingen moet komen.
Eén van de ideeën is om vrachtverkeer meer gebruik te laten maken van de snelwegen. Bij de Graadt van Roggenweg komen 'tekstkarren' die alternatieve routes aangeven. Verder denkt de wethouder aan informatie over de reisduur via de verschillende routes, zodat automobilisten een andere route kiezen. In de Taskforce wordt nader uitgewerkt welke maatregelen precies genomen kunnen worden.