Het Utrechtse Verkeersplan is met een zeer ruime meerderheid aangenomen in de Utrechtse gemeenteraad. Alleen CDA (3 zetels) en Stadsbelang Utrecht (2) stemden tegen. ‘Dit Verkeersplan is ontzettend ambitieus. Ik ben trots op dit plan en het feit dat ook bijna de voltallige oppositie het plan steunt.’

Dit zegt GroenLinks-raadslid Thijs Weistra. Van de VVD tot de Partij voor de Dieren, bijna de volledige Utrechtse gemeenteraad heeft het nieuwe Utrechtse verkeersplan van GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk omarmd. Het uitgangspunt van het Utrechtse Verkeersplan is de gezonde, leefbare en bereikbare stad. ‘De groei van de stad dreigt de leefbaarheid van de stad te schaden. En om groei en leefbaarheid hand in hand te laten gaan, is het noodzakelijk slimme keuzes te maken, en dat is precies wat dit verkeersplan doet,’ aldus Weistra.

Groei Utrecht

Uit het verkeersplan: Utrecht is in beweging. Binnen de bestaande stad neemt het aantal inwoners, het aantal arbeidsplaatsen en het aantal bezoekers sterk toe. Binnen de beschikbare ruimte groeit de mobiliteit mee. Om de groei van de stad op een gezonde, kwalitatief hoogwaardige manier te geleiden moeten we keuzes maken. Tijdens de raadsvergadering zegt verkeerswethouder Lot van Hooijdonk dat de groei van de stad vraagt om een nieuw evenwicht. ‘Dit verkeersplan zoekt naar een balans tussen economie en concurrentiepositie, en leefbaarheid, gezondheid en sociale interactie.’

Complimenten

Het Utrechtse verkeersplan zet de voetganger en de fietser op 1, stelt de standaard snelheid op 30 km/u en verandert brede asfaltwegen in stadsboulevard. In het verkeersplan zijn verder tien doelen geformuleerd die Weistra realistisch, helder en daadkrachtig noemt. ‘Ik krijg heel veel complimenten van allerlei gemeenten, waaronder een aantal groter dan Utrecht, over hoe stevig dit plan is doorgerekend en hoe goed de ruimtelijke ordening in het plan verweven is.’