GroenLinks wil dat de wethouder bij de ontwikkelaar van Hotel Helling op Rotsoord aandringt op een flinke vergroening van het bouwplan. Bijvoorbeeld door meer groen op gevels en straat. Een voorstel van GroenLinks raadslid Pepijn Zwanenberg hierover haalde vandaag meerderheid in de Utrechtse gemeenteraad.

Het oude industrieterrein aan de Vaartsche Rijn wordt de laatste jaren herontwikkeld als creatieve hotspot met woningen en voorzieningen. Het gebied is wat GroenLinks betreft nog veel te stenig. Deze zomer nam Zwanenberg het pamflet 'Rotsoord groen!' van het Stadsinitiatief Rotsoord in ontvangst. Zijn voorstel om samen met deze actieve bewoners en betrokkenen Rotsoord te vergroenen werd overgenomen door de wethouder.

Zwanenberg: “GroenLinks vindt het jammer dat er geen lessen getrokken zijn uit het nabije verleden: in dit nieuwe bouwplan zit wederom geen spatje groen en is de openbare ruimte een dorre stenen vlakte. Dat moet echt anders. We moeten nú aan de slag met vergroenen en niet straks misschien eventueel wellicht.”

Daarnaast is GroenLinks niet te spreken over de architectuur. Zwanenberg: “In de afgelopen twaalf jaar heb ik nog nooit meegemaakt dat de raad zich zo eensgezind negatief uitspreekt van de architectuur van een bouwplan. Daarom willen we, bij uitzondering, de wethouder vragen om onze gevoelens van afgrijzen over te brengen aan de ontwikkelaar.”