GroenLinks vindt dat het kabinet zo snel mogelijk 80 kilometerzones moet instellen op alle Rijkswegen langs en door grote steden, waar luchtkwaliteitsnormen overschreden worden. Ook in Utrecht.
Dat concludeert de kamerfractie van GroenLinks naar aanleiding van de Evaluatie 80-km zones, die minister Eurlings maandag 23 juni naar de Kamer stuurt. In dat rapport wordt geconstateerd dat langs de vier trajecten waar vanaf november 2005 nog 80 gereden mag worden, de lucht schoner is geworden en er minder lawaai is.
De GGD in Amsterdam, die de luchtkwaliteit langs de A10 West meet, is al langer enthousiast en noemde de 80-km zone erg effectief. Mooi dat Rijkswaterstaat nu tot hetzelfde inzicht komt. In dat licht bezien is niet goed te begrijpen waarom we niet veel meer 80-km zones invoeren om zo de gezondheid van mensen te beschermen, zegt GroenLinks Tweede-Kamerlid Wijnand Duyvendak.
Laten we beginnen met een experiment op de hele A10 rond Amsterdam. Maar ook de Rotterdamse ruit en snelwegen langs Utrecht, Den Haag en andere grote steden komen in aanmerking.
In Nederland wonen 230.000 mensen pal langs de snelweg. Door de instelling van 80 kilometerzones wordt de lucht bij hen voor de deur schoner en dus minder ongezond. Ook hebben ze minder last van verkeerslawaai. GroenLinks heeft gevraagd het evaluatie rapport over de 80 kilometerzones te betrekken bij het Algemeen Overleg over investeringen in snelwegen aanstaande donderdag.