De Utrechtse GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk wil brommers en scooters naar de rijbaan sturen. Met deze maatregel wil zij de gezondheidsschade door uitlaatgassen van brommers en scooters voor fietsers en voetganger beperken.

Dit schrijft zij in een brief aan de gemeenteraad.  GroenLinks heeft in een reactie aangekondigd dat zij met de stad in gesprek wil over hoe de overlast door scooters verder beperkt kan worden.

Ultrafijnstof

Lot van Hooijdonk (Verkeer, Mobiliteit, Duurzaamheid en Milieu) liet op verzoek van de Utrechtse gemeenteraadsfractie van GroenLinks een quickscan uitvoeren naar de mate van vervuiling door scooters in Utrecht. Uit dit onderzoek door TNO blijkt dat brommers en scooters ‘significante hoeveelheden van het (…) schadelijk ultrafijnstof uitstoten’.

‘Vanwege deze aanbeveling vind ik het raadzaam om maatregelen te nemen (…) maatregelen waarbij, waar mogelijk, brommers en scooters op de rijbaan gaan rijden in plaats van op het fietspad. Met deze maatregel worden fietsers en voetgangers minder direct blootgesteld aan de uitlaat van brommers,’ aldus Van Hooijdonk in haar brief. Als de gemeenteraad instemt met het plan van Van Hooijdonk zal het in de loop van dit jaar uitgevoerd worden.

Stof tot nadenken

Thijs Weistra, raadslid voor GroenLinks in Utrecht, is erg blij met deze maatregel. ‘Fietsers hebben last van scooters op het fietspad, het zijn andere verkeersdeelnemers met andere gebruiken. Maar nu blijkt dat ze ook onbewust ongelofelijk veel nadeel ondervinden van scooters op het fietspad, is het tijd om deze scooters naar de rijbaan te sturen.’

Weistra vroeg om de quickscan nadat uit Zwitsers onderzoek bleek dat tweetaktscooters 20 tot maximaal 2.700 keer vuiler zijn dan een bestelbus. ‘Een indrukwekkend bericht dat noopt tot nadenken,’ zei Van Hooijdonk destijds.

Alternatieven

Als reactie op het Zwitserse nieuws zei de GroenLinks-wethouder ook dat ze het gebruik van schone elektrische scooters wil stimuleren. In haar brief aan de gemeenteraad schrijft ze ‘dat ze wil onderzoeken of een sloopregeling voor vervuilende brommers tot de mogelijkheden behoort’.

Ook dit past volgens Weistra bij het door GroenLinks ingevoerde beleid om de luchtkwaliteit, de leefbaarheid en de gezondheid te verbeteren. Weistra: ‘We weren we de vuilste auto’s, we geven voorrang aan fietsers en voetgangers én we stimuleren de overstap van vervuilend vervoer naar schoon vervoer.’

Snelheid

Een bijvangst van TNO is de conclusie dat snorbrommers gemiddeld ongeveer net zo hard rijden als brommers. Doordat een (onbekend) aandeel van het brommerpark is opgevoerd, bleek een aanzienlijk deel van de snorbrommers harder te rijden dan de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Weistra: ‘Dit onderstreept dat we moeten blijven lobbyen in Den Haag om een lokale helmplicht mogelijk te maken, zodat ook deze snorbrommers naar de rijbaan kunnen.’