Het Utrechtse college wil na de zomer starten met een basisinkomenexperiment. Het experiment krijgt de vorm van de onvoorwaardelijke bijstand waar GroenLinks voor pleit.

‘Een basisinkomen past bij ons idee over een ontspannen samenleving. Mensen moeten kunnen kiezen om korter te werken, om zich in te zetten voor anderen, om te kunnen zorgen voor naasten of tijd vrij te maken voor een studie,’ aldus GroenLinks-fractievoorzitter Heleen de Boer. ‘In Utrecht is er een raadsmeerderheid voor een basisinkomenexperiment. Ik zal bij de behandeling van de voorjaarsnota aan de wethouder vragen om het experiment in gang te zetten.’

Blote knieën

In februari verscheen het GroenLinks-manifest ‘Een Sociale Bijstand’. ‘Het mooie aan een experiment met een onvoorwaardelijke bijstand is, is dat de bijstand nu juist het voorbeeld is van de manier waarop onze overspannen samenleving omgaat met mensen: de bijstand is een gunst geworden, waar bijstandsgerechtigden op hun blote knieën voor moeten danken. In plaats van dat het een basisrecht is en de basis die een beschaafd land biedt aan mensen totdat ze weer in het eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Het ergste is: het idee dat mensen geprikkeld en gestraft moet worden om aan het werk te komen, werkt helemaal niet.’

Effectief

Er is overleg met Den Haag om gemeenten de mogelijk te geven om een experiment met een onvoorwaardelijk basisinkomen te starten. GroenLinks ijvert hier al jaren voor. Om het Utrechtse experiment mogelijk te maken, vraagt GroenLinks aan staatssecretaris Kleinsma om via een Algemene Maatregel van Bestuur gemeenten de mogelijkheid te geven om te kunnen experimenteren met een bijstand zonder verplichtingen en met de mogelijkheid om bij te verdienen. De Boer: ‘Voor wie niet gevoelig is voor het sociale verhaal, volgens ons is het bieden van een inkomen op het bestaansminimum zonder verdere voorwaarden de meest kostenefficiënte en effectieve manier om mensen in armoede te helpen.'

Bram van Ojik

GroenLinks was de eerste partij die op landelijk niveau pleitte voor een basisinkomen. In februari sprak toenmalig GroenLinks-partijleider Bram van Ojik over de eerste stap richting een basisinkomen: de zekerheid van een inkomen op het bestaansminimum zonder verdere voorwaarden. Dit was echter niet de eerste keer dat hij over het basisinkomen sprak: al in 1981 verscheen van zijn hand het boek "Basisinkomen: van veenbrand naar gidsland”.