De Utrechtse gemeenteraad bespreekt vandaag, tijdens de laatste vergadering van de huidige raad, de plannen voor opkoopbescherming in Utrecht. Die regeling, die vanaf half maart wordt ingevoerd gaat ervoor zorgen dat huizen met een WOZ-waarde tot en met 440.000 euro na aankoop niet meteen verhuurd mogen worden. Ongeveer 60% van alle Utrechtse huizen gaat onder de regeling vallen. “Een grote stap dus, waarmee we beleggers en speculanten een hak zetten. Zo ontstaat er hopelijk wat lucht op de overspannen woningmarkt,” aldus de Koning. Tegelijk gaat de regeling haar niet ver genoeg. “Wat GroenLinks betreft moeten álle woningen op deze manier beschermd worden. Helaas blijkt dat juridisch niet haalbaar, maar dan moeten we de grenzen in ieder geval zo ver mogelijk oprekken. Ik wil dat de gemeente gaat onderzoeken hoe ver we kunnen gaan.”

Drukke dag

Niet alleen via de uitbreiding van de opkoopbescherming strijdt GroenLinks vandaag voor betaalbaar wonen. De Koning: “Ik probeer er vandaag ook voor te zorgen dat huurprijzen niet te ver kunnen stijgen en dat servicekosten niet de pan uit rijzen. Ook maak ik me er hard voor dat meer mensen in aanmerking komen voor een betaalbare huurwoning en dat we huisjesmelkers kunnen blijven aanpakken door met goede vergunningen te werken.”