Groene schoolpleinen, energieneutrale schoolgebouwen en toegankelijkheid van schoolgebouwen. GroenLinks wil drie prioriteiten toevoegen aan het meerjarenperspectief onderwijshuisvesting.

Dit zegt GroenLinks-raadslid Tara Scally tijdens de raadsbehandeling over het meerjarenperspectief onderwijshuisvesting. 'Het meerjarenperspectief onderwijshuisvesting is een uitgebreid en goed stuk, maar het mist de focus op duurzaamheid en toegankelijkheid van schoolgebouwen.'

Toegankelijkheid 

Tijdens de raadsbehandeling dient Scally een motie in om de toegankelijkheid van schoolgebouwen voor mensen met een handicap te vergroten. 'GroenLinks wil dat het college streng toeziet op de toegankelijkheid van bestaande schoolgebouwen en de omgeving, door te zorgen dat nodige aanpassingen snel en goed verlopen. Bovendien vraagt GroenLinks bij nieuw te bouwen schoolgebouwen deze conform het te ratificeren VN verdrag inzake de rechten van personen met een handicap.'

Binnenkort zal dit VN Verdrag geratificeerd worden. Dit verdrag verplicht overheden discriminatie uit te bannen. Belangenorganisaties zeggen dat er nog genoeg toegankelijkheidsproblemen zijn bij schoolpanden.

Energieneutrale gebouwen

Ook mist GroenLinks plannen voor zogenaamde BENG-scholen (Bijna Energienetrale Gebouwen) in het meerjarenperspectief. 'Er staat dat er wordt gezocht naar externe vormen van financiering. Maar wat als die gesprekken op niets uitlopen? Wij willen dat de wethouder zijn plannen op het gebied van BENG-scholen opneemt in het uitvoeringsprogramma.'

Groene schoolpleinen

'En dan nog over de groene schoolpleinen. Dat is natuurlijk een belangrijk onderwerp voor GroenLinks. Maar eigenlijk zou dit ook voor het college een prioriteit moeten zijn. Dit is nu juist iets dat je als gemeente kunt regelen. Dus wij vragen aan de wethouder om niet, zoals hij zei tijdens de commissiebehandeling, te wachten op initiatieven uit de stad, maar zelf initiatief te tonen.'

Goede schoolgebouwen

Scally: 'Ik ben nog niet zo lang woordvoerder op dit onderwerp. Het eerste dat mij werd verteld was dat onderwijs op gemeentelijk niveau vooral gaat over schoolpanden en de omgeving. Met deze plannen geven we handvatten aan de wethouder om zijn meerjarenperspectief onderwijs nog beter te maken.'