GroenLinks wil dat het college verregaande maatregelen neemt om de overlast van (snor)scooters aan te pakken. De meest vervuilende scooters zouden volgens GroenLinks bijvoorbeeld geweerd kunnen worden door de uitbreiding van de bestaande milieuzone.

Uit een door GroenLinks-geïnitieerd TNO-onderzoek blijkt dat de meest vervuilende brommers, 2-taktmodellen, minder een kwart van de brommervloot, de helft van de fijnstof- emissie uitstoten.

‘En uit een eerder onderzoek bleek dat deze modellen 20 tot 2700 keer vuiler zijn dan een bestelbus. Ik vind het best een goed idee om deze hele vieze brommers gewoon te weren,’ aldus GroenLinks-raadslid Thijs Weistra.

 

Actieplan (snor)brommers

 

De overlast van (snor) brommers is groot. Dit is de reden dat GroenLinks, samen met D66, met een actieplan brommers komt. Het plan heeft twee pijlers: het scheiden van voetgangers en fietsers en (snor) brommers, en het verschonen van het (snor)brommerbestand. ‘Doordat brommers op het fietspad rijden, ontstaan er verkeersonveilige situaties. Bovendien stoten brommers significante hoeveelheden ultrafijnstof uit en dat is schadelijk voor de gezondheid; fietsers ademen dat in als ze achter een brommer rijden.’

 

Weistra opteerde al eerder met succes om scooters naar de rijbaan te verplaatsen. Dat idee kan op enthousiasme rekenen van de verkeerswethouder. ‘GroenLinks wil tegelijk de maximum snelheid op rijbanen terugbrengen naar 30 kilometer per uur.’

 

Stille brommers

 

Het punt aan de horizon, zoals Weistra het noemt, is een Utrecht zonder brommers die zorgen voor geluidsoverlast en verkeersonveilige situaties, zonder vervuilende (snor)scooters. De elektrische scooter is daarom een prima alternatief, zegt Weistra. ‘Die is schoon, stil en kan uitstekend op de autorijbaan.’ Utrecht heeft al een aantal maatregelen genomen om het elektrisch vervoer te stimuleren, maar van Weistra mag er nog wel nog een tandje bij. ‘Als het aan GroenLinks ligt, rijden er in Utrecht over een aantal jaar alleen maar elektrische brommers.'