De gemeenteraad hoort tijdig betrokken te zijn bij de besluitvorming over het omvangrijke en complexe project rondom de Ring Utrecht. GroenLinks heeft daarom tijdens de raadsvergadering van 9 april voorgesteld om de richtlijnen voor het Milieueffectrapport (MER) van dit project door de raad te laten vaststellen. Het college heeft dit voorstel overgenomen en toegezegd met een raadsvoorstel te komen.

Om het vraagstuk van de bereikbaarheid rondom Utrecht aan te pakken is in december 2008 de startnotitie Ring Utrecht verschenen. Uit de varianten in deze startnotitie moet een voorkeursvariant worden vastgesteld. Hiervoor moet een MER opgesteld worden. Het Milieueffectrapport zal informatie moeten geven voor de complexe afweging van de verschillende alternatieven. Leefmilieu, cultuurhistorie en natuur zijn daarin de belangrijkste milieuaspecten. De richtlijnen voor deze MER vormen een belangrijke leidraad bij het beoordelen van de nog te kiezen voorkeursvariant. Woordvoerder Peter van Corler: “Met het vaststellen van de richtlijnen wordt een belangrijke stap in dit complexe proces gezet. Daarom moet de raad zich daar over uitspreken. We kunnen er beter nu een goede discussie over voeren, dan er later gedoe over krijgen. ”

Het maakt nogal wat uit of er gekozen wordt voor het verbreden van wegen in het kader van autobereikbaarheid of dat de keuze valt op het benutten van bestaande infrastructuur en het fors verbeteren van openbaar vervoer in het kader van de gezondheid van de Utrechter! Doordat de raad nu betrokken wordt bij dit onderdeel van de besluitvorming kan GroenLinks zich voor dat laatste sterk blijven maken.

GroenLinks vindt dat, bij een project met een dergelijke omvang en impact op de stad, het verstandig is om voldoende tijd te nemen voor zorgvuldige besluitvorming in de raad. Peter van Corler: "De maatregelen die voortkomen uit de voorkeursvariant voor de Ring Utrecht hebben een grote invloed op de stad. Ik ben blij dat wethouder Bosch erkent dat volksvertegenwoordigers in dit proces betrokken moeten worden. Ik maak me wel zorgen over het hoge tempo."
Met de andere partners in het Utrechts Verkeer- en Vervoersberaad is een strakke planning gemaakt rondom het project Ring Utrecht. GroenLinks vindt het belangrijker dat er zorgvuldig gewerkt wordt dan dat er snelheid wordt gemaakt. De wethouder gaat in overleg met deze partners om te kijken of er voldoende tijd is om de voorstellen in de raad te behandelen.