GroenLinks wil niet alleen normen voor het aantal autoparkeerplaatsen per woning. Ook voor fietsen moet er zo'n norm komen. Het college heeft dit idee opgepikt en gaat onderzoeken hoe dit in Utrecht vorm kan krijgen.

Tijdens de bespreking van de parkeernormen voor auto's in de raadscommissie Verkeer heeft GroenLinks gepleit voor soortgelijke normen voor fietsparkeren.  Het landelijke bouwbesluit is aangepast en verplicht projectontwikkelaars en corporaties niet langer om een berging voor fietsen in te tekenen bij een bouwplan. Dat leidt ertoe dat ook veel nieuwe woningen in de stad geen berging hebben voor de fiets.

Raadslid Peter van Corler: ,,We willen dat de Utrechters meer gebruik maken van de fiets. Dan moeten ze hun fiets ook veilig kunnen stallen." Een norm voor fietsparkeren zorgt ervoor dat er bij nieuwe bouwplannen rekening wordt gehouden met het stallen van fietsen. ,,Een fietsparkeernorm geeft meer flexibiliteit dan een bergingseis. Zo kan er bijvoorbeeld ook aan de norm voldaan worden door een collectieve stalling."

Zonder minister

Het college heeft er bij de minister al op aangedrongen om in het bouwbesluit fietsparkeernormen op te nemen voor lokaties met veel bezoekers. GroenLinks is blij dat het college daarnaast alvast gaat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn in Utrecht zelf een norm in te stellen, zonder op de minister te wachten.

Het college past in ieder geval de normen voor het autoparkeren aan. GroenLinks vindt het goed dat de minimale eis aan het aantal parkeerplaatsen bij kleine bouwprojecten wordt losgelaten. De ontwikkeling van kleine projecten werd in het verleden gefrustreerd door de eis dat er ook een parkeervoorziening moest worden gerealiseerd. ,,Nu die plicht is weggevallen zijn wij ervoor beducht dat er meer druk komt op het straatparkeren. Hierin zien we een extra argument om juist bij dit soort projecten te zorgen voor een goede oplossing voor de fiets.", aldus van Corler.